HelloFresh, de bezorger van maaltijdboxen, krijgt een notering aan de beurs in Frankfurt. Dat maakte zijn belangrijkste aandeelhouder Rocket Internet, een Duitse investeerder in opkomende internetondernemingen, woensdag bekend.

Details over de beursgang werden niet gegeven, wel zei Rocket Internet dat ook bestaande aandeelhouders mogelijk stukken zullen aanbieden. Het in 2011 opgerichte HelloFresh werd onlangs gewaardeerd op 2,6 miljard euro na een nieuwe investeringsronde.

HelloFresh bezorgt maandelijks ruim vier miljoen boxen met ingrediënten en recepten aan een kwart miljoen abonnees in de Benelux, Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Weerbarstige markt

Vorig jaar verviervoudigde HelloFresh zijn omzet, naar 70 miljoen euro. Het bedrijf levert maaltijdboxen met verse ingrediënten en recepten in zeven landen, waaronder Nederland. Maar de online boodschappenmarkt is moeilijker te ‘disrupten’ dan andere markten. Vergeleken met mode en elektronica groeien de online supermarkten langzamer, schrijft de Financial Times.

In Duitsland heeft HelloFresh te maken met concurrentie op prijs door ketens als Aldi en Lidl. In het Verenigd Koninkrijk zetten gevestigde supermarktketens met succes eigen bezorgdiensten op. Albert Heijnlanceerde recent eigen maaltijdboxen om HelloFresh te slim af te zijn.

Toch zijn levensmiddelen een vette vis: de markt is veel groter dan bijvoorbeeld mode. Kleding en schoeisel waren in 2014 wereldwijd goed voor een omzet van 1,7 biljoen dollar, vergeleken met 2,6 biljoen voor voeding, aldus Euromonitor International.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl