Woensdag werd bekend dat Apple overweegt één van de meest prestigieuze sportwagenmerken ter wereld te kopen: McLaren Technology Group (MTG). Het bedrijf uit Woking in het Verenigd Koninkrijk heeft de geruchten vooralsnog ontkend.

Hoe dan ook: Mclaren staat voor een periode van ongekende transformatie.

MTC en dochterbedrijf McLaren staan bekend om de extreem geavanceerde sportauto’s, maar het bedrijf zoekt inmiddels uitbreiding van zijn portfolio met sportwagens die bereikbaar zijn voor een iets grotere groep dan de allerrijksten.

In maart 2015 onthulde het bedrijf de 570S, de eerste wagen van McLaren’s nieuwe Sport Series. Met deze serie kan McLaren een bredere variëteit aan auto’s van verschillende prijsniveaus aanbieden.

McLaren hoopt dat de Sports Series zijn bedrijfsvoering compleet zal veranderen. De firma uit Woking verwacht dat deze stap tot een verdubbeling van de verkopen leidt, tot meer dan 4.000 stuks in de komende jaren.

Met de 570S heeft McLaren een wapen in handen dat nodig is om zijn positie als performance-merk te consolideren. Met de basisprijs van 227.500 euro is de auto een stuk goedkoper dan eerdere modellen.

McLaren stelde aan Business Insider een vermiljoenrode 570S Coupe testauto beschikbaar. Dit model was voorzien van speciale koolvezelelementen en luxe-opties die de prijs met enkele tienduizenden euro's opdreven.

Foto's van Hollis Johnson, tenzij anders aangegeven


Als we het over Britse sportauto's hebben, denk je al snel aan modellen als de Lotus Exige...

Foto: Lotus Cars

...of Jaguars F-Type.

Foto: Hollis Johnson

De meeste mensen denken bij McLaren doorgaans aan het legendarische snelheidsmonster, de F1...

Foto: Wikimedia, CC

...de acht kampioenschappen van het Formula 1-team en de 182 overwinningen in Formule 1-races.

Foto: Reuters/Stringer

Met de 570S probeert McLaren iets anders te doen.

Foto: Hollis Johnson

Dit zijn de specs van de McLaren 570S: een twin-turbo V8-motor met een cilinderinhoud van 3,8 liter die 570 pk levert; een geclaimde topsnelheid van 328 km per uur met een acceleratie van 0 naar 100 km per uur in ongeveer drie seconden; een koolvezelconstructie en vol met technologische snufjes die uit de Formule 1 komen.

Foto: Hollis Johnson

Maar vraag het McLaren en ze zeggen je dat de 570S geen supercar is. Het vermogen, de snelheid en het uiterlijk zijn er, maar dit is wat McLaren onder een moderne sportauto verstaat.

Foto: Hollis Johnson

De voorkant  van de 570S borduurt voort op het design van de P1, die in 2012 werd geïntroduceerd.

Foto: Hollis Johnson

De 570S beschikt over led-koplampen en stadslicht.

Foto: Hollis Johnson

Vanaf de zijkant oogt de 570S slank en met een lengte van iets minder dan 4,5 meter is deze auto iets kleiner dan een Toyota Prius.

Foto: Hollis Johnson

De achterkant van de 570S wordt gedomineerd door de uitlaat en de stroomlijning van de windcirculatie.

Foto: Hollis Johnson

Aan de binnenkant is de 570S opvallend ruim. Onze testauto was bekleed met zwarte alcantara-kunststof en rood leer, en koolvezelelementen.

Foto: Hollis Johnson

De stoelen zijn strak en ondersteunend, maar ook comfortabel - zelfs tijdens langere ritten.

Foto: Hollis Johnson

In plaats van het klassieke dashboard krijgt de bestuurder een digitaal 7-inch scherm en twee 3-inch schermen.

Foto: Hollis Johnson

Het centrale scherm laat de snelheid, toerenteller en aanbevolen snelheidslimiet zien. Het linkerscherm toont de ritgegevens en het rechterscherm de motortemperatuur en de resterende actieradius.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

Het middenpaneel wordt gedomineerd door een paar grote luchtroosters en een infotainmentscherm van 7 inch.

Foto: Hollis Johnson

Het tablet-achtige scherm is de nieuwst versie van McLaren's eigen IRIS-infotainmentsysteem. De snelheid en betrouwbaarheid zijn zelfs beter dan wat we in oudere McLarens hebben gezien, maar de merkwaardige lay-out en onorthodoxe gebruikersinterface maken het wel verwarrend om te gebruiken.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De wegenkaart was scherp en informatief, maar het navigatiesysteem van de auto had moeite om de ingang van de Lincoln-tunnel in New York correct weer te geven.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

De centrale console bevat de startknop van de auto, de knop voor de versnellingsselectie en de selectie van de dynamic drive mode.

Foto: Hollis Johnson

Onze testauto had 12 boxen van een geluidssysteem van Bowers & Wilkins.

Foto: Hollis Johnson

Niet onbelangrijk, McLaren heeft een belangrijke tekortkoming bij het interieur van zijn andere wagens aangepakt: de bekerhouder. The 570S heeft er twee en die zijn veel beter dan bij eerdere testauto's.

Foto: Hollis Johnson

Dit het eerste model van McLaren's Sports Series, dat als 'instapmodel' moet fungeren.

Foto: Hollis Johnson

Als je een supercar wilt, slijt McLaren met me plezier een 650S, of je kunt...

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

...proberen een eigenaar te vinden van de uitverkochte limited editie van de 675LT uit de Super Series.

De McLaren 675LT uit 2016. Foto: Bryan Logan/Business Insider

En dan heb je nog de hybride P1 hypercar uit McLaren's Ultimate Series. Helaas... alle 375 exemplaren zijn uitverkocht. Maar als je een paar miljoen te besteden hebt, kun je altijd kijken of je er eentje op de kop kunt tikken bij een veiling.

Foto: McLaren

Maar wat maakt de 570S anders? "Praktisch en bruikbaar", vertelde McLaren's hoofdontwerper Robert Melville aan Business Insider bij de introductie van de auto afgelopen maart.

Foto: Hollis Johnson

Volgens Melville heeft McLaren zijn koolvezel MonoCell aangepast om het makkelijker te maken om in- en uit te stappen. De deuren zijn ook zo ontworpen dat de auto op smallere plekken kan parkeren.

Foto: Hollis Johnson

Verder is de auto zo ontworpen, aldus Melville, dat de bestuurder optimaal zicht heeft op het wegdek en de omgeving. Dit maakt parkeren eenvoudiger om schade aan de kostbare wielen te voorkomen.

Foto: Hollis Johnson

De 570S concurreert met een aantal capabele en vergelijkbaar geprijsde rivalen, zoals...

Foto: Hollis Johnson

....de Audi R8 ...

Foto: Hollis Johnson

....de toppers van de Porsche 911...

Foto: Hollis Johnson

...de Acura NSX. Ofwel: de 570S moeten opboksen tegen een aantal serieuze en meer gevestigde namen.

Foto: Acura

Maar de 570S onderscheidt zichzelf van rivalen met z'n plek in de portfolio van McLaren. Rivalen zijn doorgaans vlaggenschipmodellen van een automerk, de 570S is een instapmodel. Ofwel: dit model is afgeleid van andere auto's die twee tot vijf keer zo duur zijn.

Foto: Hollis Johnson

Neem de motor van de 570S: een 'verwaterde' versie van de 3,8 liter, twin-turbo M838T V8-motor die je bij de grote broers, de 650S en de P1, aantreft.

Foto: Hollis Johnson

En de bedieningsknoppen zijn van dezelfde kwaliteit als die van andere auto's die McLaren's fabriek uitrollen en die prijskaartjes van meer dan een miljoen euro hebben.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

En nu we het toch over de fabriek hebben. De 570S wordt handmatig geassembleerd naast zijn duurdere broertjes in het McLaren Production Center nabij het hoofdkwartier in Woking, England.

Foto: McLaren Automotive

De lagere prijs betekent wel dat de 570S verstoken is van enkele features die andere Mclarens wel hebben. Zoals McLaren's hydraulische, proactieve vering.

Foto: Hollis Johnson

Bovendien: de duurdere carroserie-onderdelen van koolstofvezel zijn vervangen door iets goedkopere aluminiumdelen.

Foto: Hollis Johnson

De 570S rijdt anders dan welke McLaren dan ook in onze ervaring. Met een gewicht van ongeveer 1331 kg voelt de 570S als een uitgeklede versie van een lichtgewicht sportauto.

Foto: Hollis Johnson

De 570S heeft 562pk om in actie te komen, maar schiet niet als een dolle uit de startblokken. De bulk van de motorkracht komt pas vrij als de turbo op stoom komt. Het duurt eventjes, maar het verschil is merkbaar voor de bestuurder.

Foto: Hollis Johnson

Als de motorkracht voelbaar wordt, loopt de snelheidsmeter razendsnel op. De versnellingsbak met twee koppelingen werkt perfect, zonder enige hapering. McLaren claimt een acceleratie van 0 tot 100 km per uur binnen drie seconden. Dat hebben we niet wetenschappelijk getest, maar er is geen reden om daaraan te twijfelen.

Foto: Hollis Johnson

De besturing is het grootste pluspunt van deze auto. Het hydraulische stuursysteem van de 570S is een kunststukje van de mechanici. Het is één van de meest precieze, zo niet het meest precieze stuursystemen dat ik ooit ben tegengekomen. De feedback en informatie die je voor het sturen krijgt is ongelofelijk. Het voelde alsof ik een persoonlijke assistent had die nuttige informatie gaf via het autostuur.

Foto: Hollis Johnson

Zonder de hydraulische wielaandrijving verliest 570S iets van de soepelheid bij het rijden waar McLaren bekend om staat. Maar voor het overige, onder meer met behulp van de schokdempers, krijg je een meer dan acceptabele rijervaring in het dagelijks gebruik. Tegelijkertijd geeft de ophanging voldoende grip als het rijden wat dynamischer wordt.

Foto: Hollis Johnson

In het verleden zijn de auto's van McLaren wel eens bekritiseerd als 'te rustig', een beetje zielloos. Welnu, de 570S kan een geluid produceren dat zich kan meten met het beste dat de Italianen te bieden hebben - al moet je daar wel even aan wennen.

Foto: Benjamin Zhang/Business Insider

McLaren's keramische remmen presteerden meer dan behoorlijk als het nodig was om vaart te minderen.

Foto: Hollis Johnson

De 570S van McLaren is niet de snelste of krachtigste auto ter wereld. Het bedrijf geeft een interpretatie van een moderne sportwagen waar je iedere dag mee op pad kan. Het resultaat brengt Mclaren op onontgonnen terrein, waarbij het genre van de sportauto een sprong vooruitmaakt.

Foto: Hollis Johnson