De Amerikaanse fabrikant van ‘bioprinters’ Organovo heeft een techniek ontwikkeld waarmee het geprinte stukjes mensenhuid op de markt wil brengen. Cosmeticaproducent L’Oreal is enthousiast.

Beide bedrijven zijn een meerjarige samenwerking met elkaar aangegaan, meldde Engadget.com dinsdag.

In 2013 stopte de Franse cosmeticagigant L’Oreal met dierproeven bij het testen nieuwe producten. Dat kwam mede door aanhoudende protesten van dierenactivisten. Omdat het bedrijf toch nieuwe producten moest uitproberen, legde het zich sterker toe op het kweken van stukjes mensenhuid.

Het kweken van huidcellen is niet nieuw. Bij L’Oreal gebeurt het bijvoorbeeld al sinds de jaren 1980 van de vorige eeuw. Tegenwoordig krijgt een team van zestig medewerkers in Lyon jaarlijks ongeveer 100.000 stukjes huidmateriaal van plastische chirurgen. Dat is in totaal ongeveer vijf vierkante meter en vergelijkbaar met de huid van één koe. In het laboratorium wordt de huid opgekweekt en omgezet in testbare stukjes huid van een halve vierkante centimeter. Een proces dat minstens een week in beslag neemt.

Veel meer mogelijkheden met het 3D bio-printen

Het Amerikaanse biotechbedrijf Organovo wil daar verandering in brengen. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen de allereerste 3D bio-printer ter wereld ontwikkeld. Dankzij het NovoGen Bioprinting Platform moet het mogelijk zijn om in één keer grote stukken huid ‘uit te printen’, met behulp van twee printkoppen die huidcellen met een speciale gel combineren.

Hoewel Organovo de nieuwe techniek nog aan het testen is, heeft L’Oreal al aangegeven dat zij deze techniek graag wil toepassen op de markt voor huidproducten die zonder doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn. Voor nier- en leverweefsels is Organovo al een verbintenis aangegaan met farmaciebedrijf Merck.

Nieuwsgierig geworden naar hoe het precies werkt? Bekijk dan vooral het onderstaande filmpje.

Lees ook op Business Insider

1

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl