Dat maakte Lufthansa woensdag bekend. Onder de bestemmingen van Lufthansa
Italia zijn belangrijke internationale luchthavens als Parijs Charles de
Gaulle en Londen Heathrow. De overige zijn Brussel, Barcelona, Madrid,
Lissabon, Boedapest en Boekarest. Schiphol staat vooralsnog niet op het
lijstje.

De thuisbasis van Lufthansa Italia, dat onder een Italiaanse licentie
gaat opereren, wordt de luchthaven Malpensa in de buurt van Milaan. Volgens
topman Wolfgang Mayrhuber behoort het noorden van Italië tot de
belangrijkste economische regio’s in Europa, waar vooral op de zakelijke
markt veel valt te halen.

Alitalia heeft zijn activiteiten op Malpensa juist flink teruggeschroefd om
kosten te besparen. Lufthansa wil met zijn nieuwe dochteronderneming in dat
gat springen. Het bedrijf is al zeer actief in Italië, onder meer met zijn
regionale dochter Air Dolomiti en via een samenwerkingsverband met Air One.

Lufthansa blijft in de markt voor een belang in Alitalia, dat eerder
dit jaar failliet ging, maar bezig is een doorstart te maken onder de
vleugels van een groep Italiaanse investeerders. De woensdag aangekondigde
plannen betekenen volgens Lufthansa niet dat het afziet van een instap bij
het Italiaanse bedrijf.

Ook de Frans-Nederlandse combinatie Air France-KLM aast op een belang in
Alitalia. De twee maatschappijen werken al samen in de luchtvaartalliantie
SkyTeam. Een overname van Alitalia ketste eerder dit jaar af op politieke
tegenwerking en verzet van de vakbonden tegen een voorgestelde reorganisatie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl