De Local Legends-campagne moet horeca en cafés helpen die geen overheidssteun krijgen.

Deze crowdfundingactie is een initiatief van het bedrijf Ticketswap, de stichting Cosimo voor cultuurmakers en crowdfundingplatform GoFundMe.

De hoop is dat individuen en bedrijven gaan doneren aan horeca en clubs uit hun omgeving die zich hebben aangemeld bij het platform.

Cafés en clubs zitten vaak op A-locaties. Als ze omvallen worden ze snel vervangen door appartementen, vreest een van de initiatiefnemers van de actie.

Om horeca en clubs overeind te houden, is een grote crowdfundingactie opgezet. De zogeheten Local Legends-campagne is een initiatief van het bedrijf Ticketswap, de stichting Cosimo voor cultuurmakers en crowdfundingplatform GoFundMe.

Horecaondernemers, clubs en podia kunnen zich bij GoFundMe aanmelden om een crowdfundingpagina aan te maken. De initiatiefnemers geven deelnemers zo nodig hierover uitleg.

De hoop is dan dat individuen en bedrijven gaan doneren aan horeca en clubs uit hun omgeving die zich hebben aangemeld bij het platform. De bedoeling is dat de actie begint in Nederland en erna in heel Europa wordt uitgerold.

Sinds maart hebben veel horecagelegenheden en clubs nauwelijks concerten en bijeenkomsten kunnen organiseren. Hierdoor zijn ze veel inkomsten misgelopen. Naar verwachting zal dit de komende maanden nog zo blijven.

Geen overheidssteun voor veel horeca en clubs

“Doordat veel horeca en clubs geen aanspraak kunnen maken op overheidssteun staan er velen van hen op omvallen en is het zeer de vraag of zij de aankomende winter zullen overleven”, aldus Merlijn Poolman, nachtburgemeester van Groningen en mede-initiatiefnemer van de actie.

“Veel van dit soort zalen zitten op A-locaties, waar ze snel voor appartementen worden vervangen als ze eenmaal weg zijn. Dit moet ten koste van alles worden voorkomen worden om de unieke Nederlandse clubcultuur te behouden”, aldus Pooman. “Daarom zijn wij met Local Legends begonnen.”

Inmiddels zijn er voor 35 horecagelegenheden speciale crowdfundingpagina’s aangemaakt. Zo is voor de Kroeg van Klaas in Groningen al meer dan 15.000 euro opgehaald.

Na uitrol in Nederland volgen Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Noorwegen, Portugal, Spanje, Zweden en het VK, aldus de initiatiefnemers.

LEES OOK: Deze 4 dingen bepalen hoe zwaar de coronaklap wordt voor de horeca