De champagne kan weer ontkurkt worden bij de Franse startup Blablacar. De liftersapp krijgt opnieuw een grote investering, waarmee de waardering van het bedrijf uitkomt op zo'n 1,5 miljard dollar. Daarmee is het één van de grootste startups van Europa. In de hippe wereld van de deeleconomie lopen, zoals vaker, de Amerikanen voorop. Maar Frankrijk heeft ook een succesnummer in huis. Liftersapp Blablacar, ook actief in Nederland, haalt een investering van 200 miljoen dollar op bij durfinvesteerders Insight Venture, Lead Edge Capital en Vostok New Ventures. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Dat bedrag komt bovenop de 100 miljoen euro die de liftersapp vorig jaar aan wist te trekken. Het geld is met name bedoeld om uit te breiden in Latijns-Amerika en Azië, waar Blablacar naar eigen zeggen sneller groeit dan verwacht. De liftersapp is daar populair omdat autobezit duur is en het openbaar vervoer te wensen overlaat. Forum voor autoritjes Het concept van het Parijse internetbedrijf is eenvoudig: een sociaal forum voor autoritjes tussen steden. Meerijden met iemand die van Amsterdam naar Brussel gaat? Dat kan voor 15 tot 20 euro, zo tonen aanbiedingen op de Nederlandse site van Blablacar. Dat is nog altijd fors goedkoper dan een enkeltje met de trein, inclusief 40 procent korting in Nederland. Daar betaal je volgens de opgave van de NS 25,20 euro voor, als je vroeg boekt. Door de nadruk te leggen op ritten tussen grotere steden heeft Blablacar vooralsnog weinig last van gevestigde lobby’s (de taxibranche versus Uber) of lokale overheden die argwanenend meekijken (Airbnb versus de gemeente New York). De Fransen richten zich vooral op afstanden vanaf 150 kilometer en helpen met het reguleren van vraag en aanbod via een systeem van richtprijzen, gebaseerd op de af te leggen afstand en de geschatte brandstofkosten. Aanbieders van ritjes krijgen van Blablacar een bandbreedte voor de prijsstelling met een strikte limiet. Idee is dat zoveel mogelijk kostendekkend wordt gewerkt en dat aanbieders geen winst maken. Afrekenen Afrekenen gebeurt in principe contant, maar kan in een select aantal landen ook via het online reserveringssysteem. Gebruikers moeten profielen van zichzelf plaatsen op het forum en er is een aparte ‘ladies only’-service, voor vrouwen die liever niet met een vreemde man willen meereizen. Het in 2006 opgerichte Blablacar verdient geld door reserveringskosten te rekenen voor de passagiers. Voor bestuurders is de dienst gratis. Uitbreiden buiten Europa De Fransen richtten zich tot nu toe vooral op markten waar autobezit duur is en brandstofkosten relatief hoog zijn. Dit verklaart de oorspronkelijke focus op Europa, waar er veel kostenvoordeel valt te behalen met deelritten op langere afstanden. In de VS zijn de voordelen minder evident vanwege de nog altijd relatief lage brandstofkosten. Sinds de investeringsronde van vorig jaar is Blablacar, dat meer dan 20 miljoen leden heeft, uitgebreid naar drie continenten en zeven nieuwe landen, waaronder Turkije, India en Mexico. Ook deed het overnames in Mexico, Oost-Europa en Duitsland. Met de nieuwe financiering wil het bedrijf de positie in Latijns-Amerika en Azië versterken. Billion Dollar Startup Club Met de investeringsronde komt de waardering van Blablacar uit op zo'n 1,5 miljard dollar. Daarmee treedt het Franse bedrijf toe tot de selecte club startups die meer dan 1 miljard dollar waard zijn, de zogeheten unicorns. In Europa zijn er volgens The Wall Street Journal elf startups met een dergelijke waardering. [google-drive number='1'] Blablacar is nu evenveel waard als het Nederlandse Adyen, dat eind vorig jaar 200 miljoen dollar ophaalde. Het negen jaar oude Adyen is een leverancier van betaalsystemen.

Frankrijk loopt niet echt voorop in de snelle wereld van de deeleconomie, waar Amerikaanse startups en het Duitse Rocket Internet de dienst uitmaken. Maar liftersapp Blablacar toont zijn spierballen op de overnamemarkt.

De champagnekurken vlogen afgelopen zomer door de lucht bij Blablacar: 100 miljoen dollar haalde de Franse startup op in één investeringsronde bij durfinvesteerders.

Blablacar stond hiermee in één keer op de kaart als kansrijk initiatief in de wereld van de deeleconomie, met een eenvoudig concept: een sociaal forum voor autoritjes tussen Europese steden.

In de afgelopen negen maanden bouwde Blablacar zijn dienst gestaag uit, maar woensdag kondigde het Franse bedrijf plots twee overnames aan: de Duitse deeldienst Carpooling.com, gesteund door Daimler en investeringsmaatschappij Earlybird, wordt ingelijfd; tegelijk koopt Blablacar de Hongaarse dienst Autohop, die ook actief is in Roemenië, Servië en Kroatië.

Focus op Europa

Blablacar maakte geen financiële details bekend maar de overnames passen goed in de Europese strategie van de Fransen. Die mikken vooral op markten waar autobezit duur is en brandstofkosten relatief hoog zijn. Dit verklaart de focus op Europa, waar er veel kostenvoordeel valt te behalen met deelritten op langere afstanden. In de VS zijn de voordelen minder evident vanwege de nog altijd relatief lage brandstofkosten.

Blablacar heeft naar eigen zeggen inmiddels 20 miljoen leden in achttien landen, waaronder Nederland. Maandelijks maken ruim 2 miljoen mensen gebruik van de dienst. Blablacar verdient geld met een commissie van twee euro per transactie, zo meldde The Financial Times afgelopen jaar. Bij twee miljoen geboekte ritten per maand zou dat op jaarbasis moeten resulteren in een omzet van inmiddels circa 50 miljoen euro.

Lange-afstandsritten

Door de nadruk te leggen op ritten tussen grotere steden heeft Blablacar vooralsnog weinig last van gevestigde lobby’s (de taxibranche versus Uber) of lokale overheden die argwanenend meekijken (Airbnb versus de gemeente New York).

De Fransen richten zich vooral op afstanden vanaf 150 kilometer en helpen met het reguleren van vraag en aanbod via een systeem van richtprijzen, gebaseerd op de af te leggen afstand en de geschatte brandstofkosten. Aanbieders van ritjes krijgen van Blablacar een bandbreedte voor de prijsstelling met een strikte limiet. Idee is dat zoveel mogelijk kostenddekkend wordt gewerkt en dat aanbieders geen winst maken.

Afrekenen gebeurt in principe contant. Gebruikers moeten profielen van zichzelf plaatsen op het forum en er is een aparte ‘ladies only’-service, voor vrouwen die liever niet met een vreemde man willen meereizen.