Autofabrikant PSA Peugeot Citroën heeft in de eerste helft van dit jaar 1,55 miljoen auto’s verkocht, 0,4 procent meer dan een jaar eerder. In Europa sleet het Franse concern 984.000 voertuigen, wat neerkomt op een stijging met bijna 3 procent. Dat maakte Peugeot vrijdag bekend.

De groei in Europa is daarmee wel weer wat afgezwakt. Over heel 2014 wist het bedrijf de verkopen nog met meer dan 8 procent op te voeren, waar in de jaren daarvoor als gevolg van de economische crisis sprake was van een sterke krimp. De financiële resultaten over het eerste halfjaar worden op 29 juli gepresenteerd.

Ook in onder meer China en het Midden-Oosten wist de op een na grootste Europese autofabrikant (na Volkswagen) meer wagens aan de man te brengen. In het door economische tegenwind geteisterde Latijns-Amerika en in Rusland nam de vraag daarentegen net als vorig jaar sterk af.

China wordt steeds belangrijker voor Peugeot, dat daar nauw samenwerkt met zijn Chinese branchegenoot en grootaandeelhouder Dongfeng. Voor het hoofdmerk van de Franse autogroep is sinds vorig jaar niet Frankrijk zelf, maar de Volksrepubliek de grootste markt. In de eerste jaarhelft stegen de verkopen er met ruim 11 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl