De beste manier om te zien of je je product degelijk hebt gebouwd, is door ‘m tussen een stel grizzlyberen te gooien.

Het Grizzly & Wolf Discovery Center in West Yellowstone, een Amerikaans natuurpark, geeft gewilde labels uit voor buitenproducten die een bijzondere test doorstaan: echte grizzlyberen.

Wilde Amerikaanse beren die in auto’s inbreken of mensen aanvallen, kunnen rekenen op een strenge behandeling. Ze worden naar een dierentuin gebracht, honderden kilometers verderop uitgezet of krijgen een spuitje. Of: ze worden consumer product consultant, schrijft zakenkrant The Wall Street Journal.

Het Discovery Center in Yellowstone heeft acht van zulke beren. Het idee is simpel: de medewerkers van het educatieve centrum stoppen pindakaas, vis of een andere grizzlybeer-snack in een testproduct, zeg een kliko of koelkast. Die blijft vervolgens achter op een afgesloten terrein. Dan is het wachten.

Grizzlyberen zijn voedselgericht en slim. Ze zoeken een zwakke plek in het product, en bijten, kauwen, gooien net zolang tot het bezwijkt. Als de deuken na één uur minder zijn dan vier centimeter is je koelkast geslaagd. Het centrum doet proeven met 40 tot 80 producten per jaar tegen een vergoeding van 500 dollar. "Voor koelkasten hebben we een slagingspercentage van 60 procent", zegt projectmanager Randy Gravatt.

Doel van het programma is om gasten te leren voedsel weg te houden van beren. Als een beer eenmaal mensenvoedsel eet, blijft hij terugkomen,  en wordt hij een gevaar voor de omgeving. Dat verhoogt de kans dat de beer zelf wordt afgemaakt, schrijft LocalNews8.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl