Een online onderwijsplatform dat wereldwijd dagelijks door één miljoen leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs wordt gebruikt om digitaal les te geven.

Het is de ambitie van Kars Veling, Janneke Plaisier en Martin Kool die in 2015 zijn gestart met LessonUp, een digitaal onderwijsplatform dat leraren en scholen helpt in hun beweging naar digitaal onderwijs.

LessonUp is een platform waar docenten uit duizenden lessen van collega’s kunnen kiezen en waar ze zelf hun lessen kunnen uploaden en delen. Ter inspiratie, om ervaring uit te wisselen, op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in hun specifieke vakgebied en last but not least: om de grote hoeveelheid tijd te besparen die het voorbereiden van lessen nu eenmaal kost.

Kortom, een gat in de markt met een idealistische kant.

Inmiddels is LessonUp uitgegroeid tot een platform dat ook gebruikt wordt door non-profitorganisaties, uitgevers, musea en bibliotheken die hun educatieve materiaal naar digitaal, interactief en visueel lesmateriaal kunnen omzetten. Zoals het Van Gogh Museum dat daarmee nóg meer naamsbekendheid en een groter bereik realiseert.

LessonUp heeft naar eigen zeggen een collectie van meer dan 250.000 lessen verzameld op het platform, waar in totaal al 65.000 docenten gebruik van hebben gemaakt.

Om geld te verdienen werkt LessonUp met een abonnementsmodel. Voor docenten kost een individuele licentie voor toegang 69 euro. Vanaf 10 docenten kunnen scholen ook een basislicentie of een uitgebreidere licentie nemen. Voor 50 docenten kan een school bijvoorbeeld een licentie nemen die zo’n 4.000 euro per jaar kost.

Lees ook op Business Insider

En toen was er een investeerder voor LessonUp

Woensdag maakte LessonUp bekend dat de Nederlandse investeringsmaatschappij Peak Capital 350.000 euro in het Haagse bedrijf investeert in ruil voor een aandelenbelang.

Voor Business Insider een goede aanleiding om mede-oprichter en Chief Technology Officer Kars Veling om een toelichting te vragen.

Wat ga je doen met al dat geld?

Veling: “Nog harder groeien en het platform uitbreiden naar het buitenland. Daar zijn eigenlijk nog geen heel concrete plannen voor, we kijken nu vooral waar soortgelijke initiatieven ontplooid worden. Je ziet in een paar Europese landen en in de Arabische Emiraten duidelijke bewegingen in die richting en daar spelen we op in. Maar Peak Capital levert niet alleen die zak met geld, maar helpt ons ook echt inhoudelijk met marketing, sales en groei.”

Ga je het platform nog verder ontwikkelen?

“Een platform is natuurlijk nooit uitontwikkeld. We gaan nu meer tools toevoegen voor de exacte vakken zoals grafieken en tabellen, en sommige toetsen verbeteren. In de kern zijn we waar we wezen moeten, maar er zitten nog wat verbeteringen aan te komen. Heel belangrijk is de doorontwikkeling van de communityfunctie en het toevoegen van sociale functies.”

Was Peak Capital echt nodig?

“Ik ben een techneut die het heerlijk vindt om met het product bezig te zijn. Als niemand mij wakker schudt, dan blijf ik gewoon producten maken. Maar we zijn meer dan een bedrijf dat producten maakt, we zijn ook een sociaal platform. Het gaat veel meer over de beweging van de mensen op het platform. Dat was voor mij wel een zoektocht.”

“Als het onze missie is om een miljoen docenten aan boord te krijgen die dagelijks lessen maken, uploaden en delen, dan moet ik wel íets meer dan doen dan alleen een mooi product maken. Het gaat ook om bereik, marketing en sales. Dat is voor mij nieuw. In mijn vorige bedrijf had ik 85 man aan programmeurs, dat was een makkie. Dit is wel een ander verhaal. Om ons te helpen die inhoudelijke slag te maken, hebben we Peak Capital nodig. Dat doet soms een beetje pijn, maar meestal klopt het wel.”

Wat is jullie grootste uitdaging nu?

“We hebben veel docenten aan boord, maar de drop-off is nog groot. Veel docenten ontdekken de site, beginnen een les, maar worden niet actief genoeg op het platform. Die moeten we daarmee helpen.”

Waar lig je van wakker?

“Van veel dingen. Zoals de traagheid van de onderwijsmarkt. De wereld verandert razendsnel, maar het onderwijs draait door alsof het nog tien jaar geleden is. Scholen moeten echt veranderen, kids hebben heel andere dingen nodig. Ik voel die urgentie, maar veel mensen lijken het momentum niet te voelen.”

LessonUp is flink uit z’n jasje aan het groeien. Maken jullie al winst?

“We draaien nog geen zwarte cijfers, maar die gaan we volgend aantikken. Ik verwacht dat we in 2020 een omzet van ongeveer een miljoen euro halen. Dat is eigenlijk nog niks, maar het is een begin. We zijn nu met een team van negen mensen en straks met tien. Afgelopen jaar groeiden we met 250 procent in omzet en dat tempo willen we vasthouden. We hebben nu 65.000 docenten aan boord en zijn in Nederland aan het consolideren. We maken ons klaar voor de stap naar het buitenland.”

LEES OOK: Ik sliep twee weken met de ‘ademende’ slaaprobot Somnox van €599 – en hij is niet voor iedereen geschikt