Dit tijdperk vraagt meer dan ooit om leiderschap en vooral om een ander type leiderschap.

Een strategie die inspeelt op externe trends, een aansprekend en geloofwaardig verhaal, en een organisatie die snel mee kan veranderen, zijn onmisbaar voor moderne leiders.

Strategisch adviseur Diederik Heinink bespreekt de bouwstenen van zijn model van The Ultimate WHO.

ANALYSE – Columns hoef je niet meer te beginnen met “de wereld verandert snel.” Dat was pre-corona al zo en is nu meer dan ooit het geval.

Tegelijkertijd is het makkelijk schrijven over technologische trends, duurzaamheid en diversiteit en hoe je daar als ondernemer of leidinggevende op moet inspringen met een eigen purpose, terwijl je lang niet altijd kunt duiden wat de verandering precies voor jou betekent en hoe snel het gaat.

Dus: wat zit erachter? Wat betekent het voor jouw bedrijf of organisatie? En vooral: hoe pas je je aan?

Modern leiderschap: visionair, besluitvaardig, actiegericht

Dit tijdperk vraagt meer dan ooit om leiderschap en vooral om een ander type leiderschap. Leiders die bedrijven en organisaties door revolutionaire tijden weten te loodsen. Visionair, besluitvaardig en actiegericht.

Lees ook op Business Insider

Met het model van The Ultimate WHO heb ik hiervoor een framework ontworpen. Dit model bestaat uit 3 pijlers. Die noem ik World, Word en Wired. Leiders die op deze drie terreinen uit de voeten kunnen, zijn hard op weg om een toekomstbestendige organisatie te bouwen.

Dit geldt voor directies en oprichters van bedrijven, maar juist ook voor het bredere leiderschap in kleine en grote organisaties. Top-down is uit. De huidige wereld wordt snel bottom-up en dat geldt ook voor organisaties. De moderne organisatie haalt veel nieuwe ideeën uit een diverse omgeving.

World

De eerste pijler gaat over de wereld om je heen: snel veranderend consumentengedrag en externe trends. Echt begrijpen wat er verandert en vooral op basis hiervan een onderscheidende visie ontwikkelen.

Een van-buiten-naar-binnen visie is de start van een strategie waarmee je je continu kunt blijven aanpassen. We kunnen niet allemaal Steve Jobs zijn, maar visionaire kwaliteiten opbouwen is een primaire levensbehoefte in een wereld die morgen al verouderd is als je een dag stil zit

Een bedrijf als Beyond Meat in de VS deed en doet dit bijvoorbeeld erg goed. In 2009 had Ethan Brown zich al verdiept in een alternatief voor vlees en de trend van gezondheid en duurzaamheid.

De documentaire Game Changers uit 2019 heeft een revolutie ontketend rondom minder of geen vlees eten, maar Ethan was tien jaar eerder al zo ver. De Vegetarische Slager is in dezelfde sector een mooi voorbeeld uit Nederland.

Visionair zijn is één ding en dat lijkt achteraf altijd makkelijk, maar beslissingen en actie aan koppelen aan je visie, is wat het verschil maakt.

Word

Een onderscheidende visie en strategie biedt de basis voor een fantastische start. Maar vervolgens moet je je verhaal delen met de buitenwereld en mensen in de organisatie. In een bottom-up wereld heb je fans en steun nodig.

Positionering, marketing, zichtbaarheid en je verhaal verkondigen zijn onmisbare bouwstenen in een wereld die sterk verbonden is en waarin iedereen schreeuwt om aandacht. Dat laatste kan je nemen voor wat het is, maar je moet wel weten hoe je je verhaal overbrengt. Authenticiteit en consistentie zijn hier belangrijke principes.

Het is geen voorbeeld uit het bedrijfsleven, maar premier Jacinda Ardern van Nieuw-Zeeland is het toonbeeld van een modern leider die sterk is in het overbrengen van een boodschap en mensen meekrijgen. Authentiek, geloofwaardig, transparant. Het lijkt haar geen moeite te kosten, ze speelt geen rol en stuurt videoboodschappen over corona het land door vanuit de huiskamer. Mensen geloven en volgen haar. En ze lauwert het team. Modern leiderschap, want verre van autoritair.

Wired

Pijler drie maakt het fundament af. Het draait er hierbij om dat je behalve een onderscheidende visie en een verhaal dat mensen aan je bindt, ook een organisatie bouwt die snel mee kan veranderen. Anders verlies je alsnog de aansluiting met de buitenwereld.

Creëer een ondernemende omgeving met mensen die weten hoe ze mee veranderen. En zorg, zeker in een digitale omgeving, dat je sterk verbonden bent met partners en andere partijen in je ecosysteem. Samen sta je sterker geldt zeker (maar niet alleen) in een digitale wereld. Het verhoogt het vermogen om snel te schakelen aanzienlijk. Het zogenaamde ‘netwerkeffect.’

Veel techbedrijven doen het goed op deze pijler. Spotify en LinkedIn zijn mooie voorbeelden. Het Nederlandse Adyen, maar ook veel startups werken zo.

Kort gezegd gaat het om organisaties die veel eigen verantwoordelijkheid toekennen aan medewerkers en die door hun bottom-up structuur snel in kunnen spelen op veranderingen. Deze bedrijven weten van nature hoe belangrijk het is om technologie en tools van hun platforms aan te passen.

Een ding is zeker: de ontwaakte consument zit niet stil, is ongeduldig en spreekt zich uit. Die houd je maar beter te vriend. Dat betekent vaak wel dat er een tandje bij moet. De ultieme leider weet hoe je dat aanpakt!

Diederik Heinink is oprichter van East en adviseert bedrijven en leiders over hun positionering en bedrijfsstrategie. Daarnaast is hij high performance coach. In de afgelopen jaren was hij veel actief in de finance en techsector. Hij werkte onder andere voor ING, Randstad en veel internationale scale-ups en mid-corporates. In juli startte Diederik met het publiceren van digitale hoofdstukken van het boek ‘The Era of the WHO’ over de behoefte aan nieuw leiderschap en hoe ondernemers en leiders zich aan kunnen passen in revolutionaire tijden. Zie www.diederikheinink.com voor meer info.