Speelgoedmaker Lego is het sterkste merk ter wereld, volgens een dinsdag gepubliceerde ranglijst van het Britse onderzoeksbureau Brand Finance. Apple is commercieel het meest succesvolle merk.

Brand Finance meet de kracht van merken op verschillende manieren. Bij de ‘kracht’ van een merk wordt gekeken naar factoren als bekendheid, klantenloyaliteit, bedrijfsreputatie, tevredenheid onder werknemers en marketingkracht. Op dit lijstje staat Lego bovenaan.

De Deense speelgoedfabrikant lost met name dankzij het succes van zijn eigen bioscoopfilm, De Lego Film, het Italiaanse sportwagenmerk Ferrari af, die gezakt is naar de negende plaats.

Na Lego beschikt volgens de onderzoekers accountants- en adviesbureau PwC over de sterkste merknaam. Het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern Unilever deelt de derde plaats met het energiedrankje Red Bull.

(klik voor uitvergroting)

sterke merken

Apple commercieel sterkste merk

Als het gaat om merkwaarde in commerciële zin, ziet de ranglijst er heel anders uit. Smartphonemaker Apple heeft volgens Brand Finance, net als vorig jaar, met afstand het waardevolste merk.

Samsung handhaaft zich op de tweede plaats, Google blijft staan op plek drie. Het Nederlands-Britse energieconcern Shell staat hier op de achttiende plaats, net als afgelopen jaar.

(klik voor uitvergroting)

merken waardevol

Bij de snelst groeiende merken staat berichtendienst Twitter bovenaan, gevolgd door de Chinese zoekmachine Baidu en socialenetwerksite Facebook.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl