Op 1 augustus vaart tijdens Amsterdam Gay Pride een ‘lege’ boot mee. Dat betekent echter niet dat er geen mensen aan boord zijn. Integendeel, virtueel varen er wereldwijd duizenden mensen mee. Deze speciale boot heeft LED-schermen en een camera die 360 graden streamt: mensen kunnen zo live bij de Botenparade aanwezig zijn. Overal ter wereld kunnen mensen door in te loggen via pridestream.org ervaren hoe het is om toegejuicht te worden en zich even helemaal vrij te voelen.
Vrijheid om te zijn wie je bent is namelijk lang niet overal vanzelfsprekend. Op dit moment kan iedereen al virtueel ‘instappen’ door op de website een persoonlijke videoboodschap achter te laten, die tijdens de Botenparade op de LED-schermen te zien zal zijn. Voor landen waar de Gay Pride niet vanzelfsprekend is, worden er op de site een aantal privacy-tools aangeboden zodat ook daar mensen kunnen meevaren.
Genoeg plek voor iedereen
In Nederland wordt de Botenparade al 20 jaar georganiseerd om de vrijheid te vieren. Dat gevoel van vrijheid zou iedereen waar ook ter wereld moeten ervaren. Juist de mensen die dat in eigen land niet kunnen of mogen. Daarom hebben de Amsterdam Gay Pride, KPN, reclamebureau N=5, PR-bureau Coopr, MediaMonks en Dutchview de handen ineen geslagen. Met de Pridestream willen zij het gevoel van vrijheid en acceptatie wereldwijd verspreiden.
Innovatieve technologie
De Pridestream past een innovatieve technologie toe. Op de website pridestream.org kan iedereen wereldwijd inloggen en via een stream de Botenparade tijdens de Gay Pride beleven alsof zij zelf op de boot staan. Een volledige 360 graden camera geeft zowel beeld als geluid weer: de muziek op de boot en de juichende mensen langs de kant kunnen zo ervaren worden door iedereen. Vanaf elk device kan iedereen virtueel meevaren.
De ‘lege’ boot representeert op een unieke manier het thema van de Amsterdam Gay Pride dit jaar: ‘share’. Bekijk de video en vaar ook mee 1 augustus.
Waarom KPN
Met zijn merkmissie ‘Voel je vrij’ wil KPN mensen laten ervaren dat technologie het leven kan verrijken. Hierdoor worden nu ervaringen mogelijk, die eerder nog ondenkbaar waren. In producten, campagnes en met initiatieven als Pridestream. Met ‘voel je vrij’ communiceert KPN zijn ICT-technologie die iedereen een gevoel van vrijheid kan laten ervaren.
Over de Partners
Reclamebureau N=5 bedacht het concept en realiseerde dit initiatief samen met Mediamonks, Dutchview, Coopr en vele andere partners die belangeloos mee werkten aan dit project.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl