• Vrijwel alle Nederlandse leasebedrijven uit de top 10 groeiden in 2020 ondanks de coronacrisis, blijkt uit een ranglijst van onderzoeksbureau Aumacon.
  • De top van de lijst bevat nog nagenoeg dezelfde spelers, met Leaseplan aan de top en Pon op plek twee.
  • Hiltermann Lease is een opvallende nieuwkomer in de top 10.

De leaseauto is nog steeds de drijvende kracht achter de Nederlandse autobranche. Meer dan de helft van de nieuwe vierwielers die op het asfalt verschijnt, is in handen van leaserijders.

Dat is dan ook terug te zien in de cijfers van de Leasemaatschappij Top 100 Editie 2021 die onderzoeksbureau Aumacon maandag publiceerde.

In de top tien veranderde niet veel qua posities. LeasePlan blijft net als vorig jaar de grootste en noteerde zelfs een kleine daling in het aantal leasecontracten.

De tweede op de lijst, Volkswagen Pon Financial Services, groeide aanzienlijk in aantal contracten, maar bleef toch op de tweede plaats hangen. De bijna 12 procent groei is te danken aan strategische overnames die het bedrijf de afgelopen tijd deed.

Opvallende stijger in het rijtje is Hiltermann Lease. Het bedrijf uit Hoofddorp is in 2018 ontstaan uit een fusie tussen Strix Lease Service en Auto Lease Company. De afgelopen drie jaar heeft het geen andere fusies of overnames gedaan en wist het puur op eigen houtje naar de negende plek in de top 100 te klimmen. De Hoofddorpers kregen het voor elkaar om in 2020 ruim 52 procent meer leasecontracten te laten ondertekenen.

Groei of minder last van krimp

Het aantal nieuw verkochte auto's kwam in 2020 voor 52 procent voor rekening van de leasemaatschappijen. Dat was het jaar ervoor jaar nog 51 procent. "Het is niet echt een groei. Je kunt het beter zien als een mindere krimp", zegt Clem Dickmann, directeur van Aumacon. "De gehele automarkt krimpt door de gevolgen van corona, maar de leasemaatschappijen hebben daar minder last van dan de particuliere verkoop."

Een belangrijke drijfveer voor de groei van de leasemaatschappijen is de toename van elektrische auto's en private lease. Vooral dat laatste begint steeds populairder te worden.

Maar niet alles is positief, want "we zien ook dat mensen steeds langer wachten met de keuze voor een leaseauto. Mensen reizen minder en zitten minder vaak op kantoor. Ze wegen daarom de kosten van een leaseauto goed af, want het is nu eenmaal een duur ding", aldus Dickmann.

Daarnaast denkt Dickmann dat de diesel nu echt de weg naar de uitgang heeft gevonden. "Diesel is hard aan het dalen. Dat komt voornamelijk doordat de restwaarde van de auto's schrikbarend laag is als hij uit het contract komt. Partijen rekenen dit door in de leaseprijs waardoor klanten afhaken, tenzij ze er echt heel graag een willen."

Aumacon stelt jaarlijks de Leasemaatschappijen Top 100 samen op basis van navraag bij 120 leasemaatschappijen. Al deze bedrijven wordt om gegevens gevraagd die vervolgens bij binnenkomst worden gecontroleerd op meerdere factoren. Op basis hiervan stelt het onderzoeksbureau een lijst op en helpt het mee om de Nederlandse leasemarkt een van de transparantste ter wereld te houden.

LEES OOK: Aantal stekkerauto’s in Nederland neemt snel toe: begin dit jaar reden er 273.000 volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides rond