Dat maakte Heineken woensdag bij de publicatie van de halfjaarcijfers bekend.

Heineken voorziet dat de tweede helft van het jaar lastig wordt. De brouwer denkt dat dan de inkoopkosten iets hoger zullen liggen dan in de eerste 6 maanden van dit jaar. Bovendien is de consument nog erg terughoudend in met name Europa. Daar komt bovenop dat de belangrijke zomermaanden slecht zijn verlopen.

Omzet

De volume- en winstresultaten zullen hierdoor in de tweede helft onder druk staan. In 2010 stond er een bedrag van 1,445 miljard euro onder de streep (nettowinstbeia).

De omzet in de eerste helft van dit jaar kwam uit op 8,36 miljard euro tegenover 7,52 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Analisten rekenenden op inkomsten van 8,39 miljard euro. Op eigen kracht namen de inkomsten met 3,3 procent toe. Heineken wist zowel de verkopen (2,2 procent) te stuwen als de prijs van zijn bier (1,1 procent).

Nettowinst

Het bedrijfsresultaat (ebit beia) bedroeg 1,259 miljard euro, 11 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het behaalde bedrag lag lager dan de verwachting van analisten die 1,32 miljard euro hadden staan.

De nettowinst (beia) kwam uit op 694 miljoen euro, terwijl marktkenners rekenden om een winst van 746 miljoen euro. In de eerste helft van 2010 stond er een winst van 700 miljoen euro in de boeken.

Kostenbesparingsprogramma

De lagere winst is het gevolg van een lastige vergelijkingsbasis. Vorig jaar was een bate opgenomen in de cijfers.

Heineken wist in de eerste helft van 2011 de kosten met 82 miljoen euro terug te brengen middels het lopende kostenbesparingsprogramma. Met de start van het nieuwe jaar begint de brouwer een nieuw 3-jarig besparingsprogramma. Onduidelijk is hoeveel euro de brouwer wil gaan besparen.

Aandeelhouders kunnen een interim-dividend tegemoet zien van 30 eurocent per aandeel, 15 procent meer dan over de eerste helft van 2010.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl