Air France-KLM profiteert dit jaar mondjesmaat van de sterke daling van de olieprijs.
Van een potentiële besparing van 3,5 miljard dollar blijft waarschijnlijk hooguit een paar honderd miljoen euro over. Dat komt door de daling van de euro en de strategie om door middel van brandstofopties prijsschommelingen op te vangen, schrijft de Franse zakenkrant La Tribune dinsdag.
Het dagblad baseert zich naar eigen zeggen op cijfers die deze week zijn voorgelegd aan de centrale ondernemingsraad van Air France.
De top van Air France-KLM stelde eerder al, zonder cijfers te noemen, dat de onderneming slechts beperkt profiteert van de dalende brandstofrekening. Het voordeel wordt bovendien grotendeels tenietgedaan door de aanhoudende daling van de ticketprijzen, als gevolg van toegenomen concurrentie.
Air France-KLM ziet sterke concurrentie
Air France-KLM verwacht ook dit jaar veel last te hebben van de stevige concurrentie in de luchtvaartbranche. Het marktaandeel dreigt daardoor verder te krimpen, waarschuwde topman Alexandre de Juniac op 16 januari bij een bijeenkomst op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen.
De Juniac verwacht dat de omzet van Air France-KLM dit jaar ,,zeer sterk'' onder druk komt te staan. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie houdt daarbij vooral last van de concurrentie van prijsvechters en van de opkomst van grote luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten.
De markt als geheel biedt volgens De Juniac voldoende groeimogelijkheden, zowel in passagiersvervoer als in vliegtuigonderhoud, maar daar kan Air France-KLM alleen van meeprofiteren als de concurrentiepositie flink wordt verbeterd. Dat betekent dat de kosten verder omlaag moeten.
Hoe en in welke mate dat gaat gebeuren, liet De Juniac evenwel nog in het midden. Berichten dat Air France-KLM als geheel nog eens 2 miljard euro wil bezuinigen, wilde hij bevestigen noch ontkennen. Binnen het bestuur van het concern worden ,,binnenkort'' knopen doorgehakt, wilde hij wel kwijt.
Bezuinigingen bij Air France-KLM
,,Wij hebben in juni een nieuwe strategie bepaald'', zei De Juniac. ,,Daarna zijn wij, met onze concurrenten, verrast door een plotselinge terugval van de omzet. Hoewel dat ons ertoe dwingt sneller maatregelen te nemen, doen wij dat zorgvuldig. Het gaat wel over onze mensen'', aldus de bestuursvoorzitter.
KLM heeft al wel een concreet besparingsdoel genoemd: 700 miljoen euro in de komende vijf jaar. Hoe die bezuinigingen er precies uit komen te zien, kon directeur Pieter Elbers nog niet vertellen. Duidelijk is wel dat van het personeel meer productiviteit wordt gevraagd.
De werknemers begrijpen de ernst van de situatie en willen graag meedenken over manieren om efficiënter te werken, zei Elbers. Hij benadrukte ook dat personeelskosten maar een deel van het verhaal zijn. ,,Ook onderhandelingen met onze toeleveranciers zouden we best wat steviger kunnen voeren'', aldus de KLM-directeur.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl