Royal Delft heeft in de eerste helft van dit jaar last gehad van het aanhoudend lage consumentenvertrouwen. Het bedrijf belandde in de rode cijfers doordat consumenten steeds minder besteden. Dat blijkt uit de resultaten die de onderneming dinsdag naar buiten bracht.
Royal Delft leed een nettoverlies van 245.000 euro, waar een jaar eerder een winst werd geboekt van 37.000. De omzet daalde met 13,4 procent tot 9,7 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde met maar liefst 341.000 euro tot 171.000 euro. Royal Delft wist met kostenbesparingen en een lager inkoopvolume wel de kosten te verlagen met 1,2 miljoen euro.
De omzet bij de consumentenmerken Van Kempen & Begeer en BL Cookware daalde met 20 procent. Volgens het bedrijf wordt deze daling veroorzaakt door een lagere vraag. ,,Hierbij spelen zowel het lage consumentenvertrouwen als het aanhouden van kleinere voorraden bij detailhandelaren een belangrijke rol.”
Oranjevaasjes
De omzet bij Royal Delft is met 9,9 procent gedaald, voornamelijk door een geringer aantal orders uit de zakelijke markt. De omzet uit de toeristenbranche bleef op het niveau van vorig jaar. De inkomsten van Leerdam Crystal steeg met 33 procent, mede dankzij twee succesvolle acties met oranjevaasjes, aldus het bedrijf.
Royal Delft stelt dat het blijvend lage consumentenvertrouwen als gevolg van de economische situatie druk blijft leggen op de bestedingen van consumenten en bedrijven. Het bedrijf gaat door met het ontwikkelen van nieuwe producten en markten om de omzet te vergroten en de onderneming minder kwetsbaar te maken. Ook wordt het ingezette kostenbesparingsprogramma voortgezet. Vanwege de blijvende onzekerheid op zowel de toeristische markt als de retailmarkt geeft het bedrijf geen winstverwachting af voor heel 2013.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl