Al zeventig jaar lang lopen mensen namens KWF door de straten met een collectebus om geld op te halen voor de stichting. Maar veel mensen hebben geen cash meer in huis. Het collecteren moest dus beter en anders, vond Bas Brand, chief marketing officer bij het KWF. Hoe hij het allemaal op de schop gooide, vertelt hij in Aanjagers, een podcast van Salesforce.  

Na jaren als zelfstandig marketing consultant gewerkt te hebben, besloot Bas Brand twee jaar geleden het roer om te gooien en aan de slag te gaan voor het KWF, de grootste non-profit organisatie van Nederland. Inmiddels is Brand verantwoordelijk voor alle marketing en fondsenwervende activiteiten. Belangrijke taken, want alleen met voldoende geld kan het KWF investeren in levensveranderend onderzoek en baanbrekende innovaties voor iedereen die leeft met kanker. 

Innovatieve campagnes

Brand merkte dat KWF verschillende uitdagingen heeft op het gebied van marketing en fondsenwerving. Zo zijn de meeste donateurs vijftigplus. Jongere mensen zijn nog niet zo bezig met kanker en ook niet met geld geven aan goede doelen. Daarom experimenteert Brand bij KWF met kleine campagnes om hen te bereiken, bijvoorbeeld via Instagram en TikTok. Ook de campagne Schelden met kanker sluit hierop aan. In de podcast vertelt Brand hoe dit project tot stand kwam. 

Een andere uitdaging: steeds minder mensen hebben cash in huis. Onhandig, als de collectanten met hun bus langs de deuren gaan. Brand besloot daarom dat het tijd was om te stoppen met contant geld. Voortaan gaan de collectanten langs de deuren met een QR-code. Mensen kunnen die code scannen met hun telefoon en zo (eenmalig) geld overmaken naar het goede doel. 

Door het proces van collecteren digitaal te maken, wordt er niet alleen meer geld opgehaald, het biedt ook kansen voor storytelling, zegt Brand. Want mensen kunnen in de app hun persoonlijke verhaal met kanker delen. 

Meer weten over Brand en KWF? Luister dan de elfde aflevering van de podcastserie Aanjagers. 

Laat je inspireren door Nederlandse aanjagers

In de podcastserie Aanjagers spreken Salesforce’ Patrick Willer en Nick Botter steeds met andere toonaangevende gasten die hun industrie op zijn kop zetten. Ze zijn creatief, innovatief en in Aanjagers geven ze je een kijkje in de keuken. 

Zo spraken Willer en Botter al met onder andere met Raoul Vertrouwd van jongerenorganisatie ‘Passie voor je Toekomst’. En met Neelie Kroes, oud-minister, elf jaar lang Eurocommissaris en momenteel lid van verschillende ondernemingsraden van grote bedrijven en organisaties.

Aanjagers is een podcast van Salesforce; verenig al je teams rondom je klant met Salesforce Customer 360.