De bekende snacks maakten onderdeel uit van het in Wijk bij Duurstede
gevestigde Cold Food, dat naast Kwekkeboom en Van Dobben andere warme
Hollandse snacks levert. Volgens algemeen directeur van Buitenhuis Snacks,
Gerrit Brunninkreef, ligt de omzet van Cold Food rond de 25 miljoen euro.
Buitenhuis zet ongeveer 30 miljoen euro op jaarbasis om. Financiële gegevens
over de verkoop zijn niet vrijgegeven.
De nieuwe combinatie zal wat betreft marktaandeel de vijfde plaats gaan
innemen in de Nederlandse snackmarkt, schat van Brunninkreef. "Met Van
Dobben en Kwekkeboom hebben we zeer sterke merken in huis gehaald. Niet
alleen in het retailsegment, maar met name in de horeca."
"Ik ergerde me altijd als ik ergens op een terras zat en ik zag dat er
Van Dobben-bitterballen werden geserveerd en niet van Buitenhuis. Maar vanaf
nu hebben we dit merk zelf in huis," aldus Brunninkreef.
Investeerder NPM Capital krijgt een belang van 49 procent in de
combinatie. Buitenhuis neemt een belang van 51 procent. Het nieuwe bedrijf
wil volgens Brunninkreef fors groeien in binnen- en buitenland, zowel
autonoom als door acquisities.
De Kwekkeboom rundvleeskroket zag halverwege de twintigste eeuw voor
het eerst het levenslicht. De Amsterdamse patissier Herman Kwekkeboom liet
zich inspireren door de Franse croquet en creeërde zijn eigen
rundvleeskroket. Pas in 1984 besloot Kwekkeboom de kroket buiten Amsterdam
te gaan verkopen. In 1993 werden de rechten van de Kwekkeboom verkocht aan
Van Dijk Lopik, dat later opging in Cold Food.
Ook de snacks van Van Dobben vinden hun oorsprong in Amsterdam. In
Eetsalon Van Dobben in de Reguliersdwarsstraat werd rond 1945 de eerste Van
Dobben croquet gereserveerd. In 1992 werd de licentie van Van Dobben
verkocht aan Cold Food.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl