In totaal verkocht Super de Boer voor 463,3 miljoen euro boodschappen, zo
bleek dinsdag uit de omzetcijfers over het eerste kwartaal. Dat is iets
lager dan een jaar eerder, toen de omzet uitkwam op 467 miljoen euro.
Acties
Consumenten letten door de financiële crisis scherper op acties en voordeel.
Dat merkt ook Super de Boer, dat dit jaar een speerpunt maakt van
prijsverlagingen, acties en huismerkartikelen. Bovendien zullen versneld een
groot aantal winkels worden gemoderniseerd en uitgebreid.
Tevreden
De onderneming zegt tevreden te zijn over de resultaten. "We laten zien dat we
een positieve ontwikkeling niet alleen afhankelijk is van acties”, aldus
een woordvoerster van het concern. De voetbalplaatjesactie van Albert Heijn
en de Euroweken van C1000 trokken veel aandacht.
De netto-omzet exclusief de omzet van de vestigingen die door zelfstandige
ondernemers worden gerund, bedroeg 367,9 miljoen euro. Vorig jaar was dit
nog 368 miljoen euro. De omzetcijfers komen overeen met de verwachtingen van
analisten.
De gemiddelde weekomzet per winkel steeg in het eerste kwartaal met 2,5
procent naar 127.280 euro. Super de Boer had in de eerste maanden van dit
jaar elf winkels minder dan een jaar eerder. Het bedrijf geeft niet langer
aan wat de identieke omzetgroei, de verkopen van een vergelijkbaar aantal
winkels, was.
Overnameprooi?
Super de Boer, dat voor 57 procent in handen is van het Franse
supermarktconcern Casino, wordt al jaren bestempeld als overnameprooi.
Onlangs maakte Casino bekend voor 1 miljard euro onderdelen te willen
afstoten. Analisten gaan ervan uit dat Super de Boer een van de af te stoten
onderdelen is.
Bij de presentatie van de jaarcijfers zei topman Jan Brouwer nog dat Super de
Boer niets uit te sluiten als het gaat om samengang, fusie of verkoop, maar
dat hij niet wilde speculeren op mogelijke scenario's.
Koers
Het aandeel noteerde om 13.30 uur 2,1 procent hoger op een positief gestemd
Damrak.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl