Foto sensbar.com

Als het aan de startup Sensbar ligt, worden krekelmeelrepen de volgende voedselhype. Gezond, vol proteïne, en dus vleesvervangend. Goed voor sporters, vega’s en de aarde. De Kickstartercampagne van Sensbar loopt een week en heeft al meer dan de helft van de beoogde 10.000 euro opgehaald.

Een gemiddelde krekelmeelreep bestel je online voor een euro of vier. Sensbar kun je vanaf 19 euro steunen. Daarvoor krijg je vier repen en een tas vol goodies.

De startup is gevestigd in Tsjechië. Er werken twaalf tot vijftien mensen, verspreid over heel Europa, waarvan drie op het hoofdkantoor in Praag.

Een van hen – CEO wil hij zichzelf niet noemen, digital strategist past beter – is mede-oprichter Radek Hušek. Hij is net afgestudeerd en heeft een MBA op zak. Aan hem vragen we wat het kost om Europa krekelmeel te laten eten.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

Hušek: “In 2013 bracht de Verenigde Naties een boek uit, Edible Insects, over de toekomst van voedsel. Het idee is dat insecten eten heel normaal is. De hele wereld eet ze. Alleen het westen vindt ze vies: als je een insect in je keuken vindt, heb je niet goed schoongemaakt. Het is puur cultuur. Ik was met stomheid geslagen toen ik erachter kwam dat er zoveel voordelen aan zitten om ze wél te eten.”

Als westerlingen ze zo vies vinden, hoe ga je ze aan de man brengen? Sterker nog, in jullie communicatie is de krekel jullie speerpunt.

“Klopt, dat is onze unique selling point. Daar hebben we goed over nagedacht. We hebben bewust bekende, niet-innovatieve smaken voor onze repen gekozen. Pure chocola en sinaasappel en zo. In onze test-bars bleek dat als mensen een onbekende smaak proeven ze meteen gillen: “Dit is de krekelsmaak!” Maar krekelmeel is smaakloos. Uit ons marktonderzoek bleek dat mensen ze wel willen eten, maar ze niet willen herkennen. De krekels worden gedroogd en helemaal vermalen tot poeder. Geen pootjes, geen voelsprieten, geen smaak.”

Krekelmeel maakt jullie uniek, zeg je. Maar er zijn toch meer krekelmeel-energierepen op de markt? Chapul Bugbars, GoodBugFood…

“In de VS zijn er twee grote bedrijven die krekelmeelrepen maken, maar die focussen zich op de Amerikaanse markt. Het Engelse Probar verkoopt ook niet in Nederland. In Nederland had je SEQ Foods, maar zij zijn vorig jaar gestopt. Waarom weet ik niet.”

“Het verschil met andere insectenmeelrepen is dat die van ons een groter percentage krekelmeel bevat. Andere producenten gebruiken het krekelmeel voor marketingdoeleinden. In die van Probar zit bijvoorbeeld maar 6 procent meel. In die van ons 20 procent.”

Hoeveel biefstukken kunnen we laten liggen voor één krekelmeelreep?

“Twee repen staat gelijk aan één biefstuk, of twee ons kip.”

Wat zijn jullie distributiekanalen?

“Ons grootste kanaal is online inschrijving van gewone eindgebruikers, consumenten. Via Facebook hebben we zonder veel geld uit te geven 100.000 mensen bereikt. Maar we hebben zeker weten ook retailwinkels nodig.”

Het doel met Kickstarter is 10.000 euro binnenhalen. Waar is dat geld voor bedoeld?

“Ons doel met Kickstarter is om de verkoop te boosten. Er is een minimaal productie-aantal nodig voordat het uit kan. Hoe groter de eerste badge, hoe lager de productiekosten.”

Waar sta je over twee jaar, als het aan jullie ligt?

“Dan produceren we meer smaken en willen we een heel alternatief voedselaanbod van krekelmeel aanbieden. Een reep eet je niet de hele dag.”

“Over verkoopaantallen durf ik niets met zekerheid te zeggen. Zoveel mogelijk. Qua verkoopomzet streven we naar één miljoen na één jaar.”