- Het aantal vacatures voor ICT’ers is met 13 procent gedaald, terwijl het aantal werkzoekende ICT’ers met een WW-uitkering met 22 procent is toegenomen.
- Door hogere productiviteit, AI-investeringen en reorganisaties zijn minder mensen nodig, al blijft de vraag naar ervaren ICT’ers groot.
- Werkgevers blijven kritisch: ze stellen hoge eisen, nemen zelden zij-instromers aan en kiezen vooral voor ervaring boven potentieel.
- Lees ook: Aantal ICT’ers in Nederland krimpt; domper voor digitale strategie
De arbeidsmarkt voor ICT’ers is nog steeds behoorlijk gespannen, maar de grootste druk lijkt iets af te nemen. In het eerste kwartaal van 2025 daalde het aantal openstaande vacatures met 13 procent. Tegelijkertijd nam het aantal ICT’ers met een WW-uitkering juist toe met 22 procent. Dat blijkt uit het vandaag verschenen rapport ICT-beroepen in beeld van uitkeringsinstantie UWV.
Per werkzoekende staan er nog altijd gemiddeld ruim zeven vacatures open. De sector groeit, maar door reorganisaties, hogere productiviteit en technologische ontwikkelingen hoeven werkgevers niet per se meer mensen aan te nemen.
Hogere productiviteit remt vraag
In sectoren als informatie en communicatie kunnen bedrijven steeds meer werk verzetten met minder mensen. Een goed voorbeeld is softwarebedrijf AFAS, waar een vierdaagse werkweek is ingevoerd zónder loonverlies.
Dat klinkt aantrekkelijk, maar betekent ook dat er simpelweg minder vacatures ontstaan. Grote techbedrijven zoals Microsoft en Google hebben bovendien flink gesneden in hun personeelsbestand.
Werkgevers in de ICT-sector hebben minder last van personeelstekorten dan collega’s in andere sectoren. Ze blijven streng selecteren en nemen minder vaak zij-instromers aan. Kandidaten zonder de juiste certificaten of ervaring maken weinig kans. Ervaren professionals blijven dus het meest in trek.
Jonge ICT’ers vaker in de WW
De stijging in WW-uitkeringen is vooral zichtbaar bij ICT’ers tussen de 27 en 50 jaar. Vaak gaat het om mensen met tijdelijke contracten die bij een reorganisatie als eerste afvloeien. Jongere medewerkers lijken daarnaast vaker het slachtoffer van automatisering van eenvoudige functies.
Volgens SEO Economisch Onderzoek, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, is er een structurele mismatch tussen de vraag van werkgevers en het aanbod op de arbeidsmarkt. Werkgevers zoeken naar ervaring, terwijl veel sollicitanten vooral leergierig en gemotiveerd zijn. Bedrijven zoals Capgemini en Working Spirit laten zien dat een andere kijk op werving wél kan werken.