KPN noteerde het afgelopen kwartaal meevallende cijfers. De afname van de
traditionele diensten bleef beperkt. De nieuwe producten televisie, VoIP en
mobiele diensten vertoonden flinke groei.

Vooral de mobiele markt is een huidige en toekomstige groeimarkt. Niet
alleen in Nederland, maar ook internationaal met E-Plus in Duitsland, nam
het klantenaantal fors toe. Bij sim only, bellen zonder abonnement, was het
eerste kwartaal van 2008 nog een teruggang te zien. Maar het segment
herstelde zich in het tweede kwartaal, aldus KPN.

Draadloos internet moet een belangrijke motor zijn van verdere groei, zowel op
de laptop als op de mobiele telefoon. En KPN wil niet alleen het dataverkeer
zelf mogelijk maken.

Het bedrijf wil juist ook diensten leveren. De omzetten van het
dataverkeer zullen op termijn afnemen, zoals KPN dit kwartaal al ondervond.
Diensten moeten dit omzetverlies compenseren. Voorbeelden van mobiele
services zijn de in juni door KPN gelanceerde mobiele televisie en KPN
Opweg, de navigatiedienst van het bedrijf.

In de mobiele dienstenmarkt komt KPN in aanraking met nieuwe partijen. Hun
‘usual suspects’ zijn Vodafone, T-Mobile of O2, maar met bijvoorbeeld Nokia,
Apple en Google zijn er geduchte nieuwe concurrenten.

“Er zitten inderdaad veel niet-gevestigde partijen in mobiele diensten”,
bevestigt Ad Scheepbouwer. Maar, denkt hij, “dat draagt juist bij aan de
ontwikkelingen van de mobiele markt. En dat is goed voor ons.”

Zorgen zegt Scheepbouwer zich niet te maken. “We hebben een groot
distributieapparaat, veel klanten en grote bekendheid bij het publiek.” Hij
denkt daarom dat KPN sterk genoeg is om zich een positie op deze markt te
verwerven.

Maar dezelfde voordelen heeft Nokia. Het bedrijf heeft met zijn mobieltjes een
enorme hoeveelheid klanten en een flinke aanwezigheid in deze markt.
Bovendien investeert het bedrijf zwaar in mobiele diensten. Zo kocht het
vorig jaar nog voor 8,1 miljard dollar kaartenmaker Navteq, waar ook KPN
Opweg zijn kaarten van betrekt.

Sowieso is navigatie een volle markt. Tomtom is een ander voorbeeld van een
leverancier van navigatiesoftware voor de mobiel.

Maar voor Nokia blijft het niet bij navigatie. Onder meer muziek is een
andere belangrijke online dienst. Iets dat KPN vooralsnog niet te bieden
heeft.

Ondertussen doet Google een poging om ook op mobiel internet de online
adverteermarkt te domineren. Dat deed het eerder al succesvol op het vaste
internet.

Bovendien ontwikkelt Google mobiele software via Android. Op termijn moet dit
de belangrijkste diensten en applicaties voor de mobiel gaan leveren.

Apple komt net als Nokia vanuit de hardware. Hun iPhone moet klanten
binden, die vervolgens producten uit de App Store van het bedrijf op die
mobiel gaan gebruiken. Bovendien heeft het bedrijf met iTunes een belangrijk
platform voor muziek- en videodiensten.

Kortom, KPN gaat het, als het om mobiele diensten gaat, nog moeilijk krijgen.
Uiteraard blijft het bedrijf vooral een uitdager en hoeft het niet perse
marktleider te zijn. Met lokale producten kan het een klein marktaandeel
veroveren. Dat kan genoeg zijn.

Het bedrijf laat zien heel serieus met nieuwe producten bezig te zijn.
Paradepaardje is het onlangs geïntroduceerde Mobiel TV. Een product dat bij
uitstek geschikt is voor de lokale markt, waar KPN onderscheidend kan zijn
ten opzichte van zijn internationaal opererende concurrenten.

Het bedrijf zit bovendien middenin een reorganisatie, getiteld ‘Terug
naar de groei’. Kostenbesparingen bij de traditionele diensten moeten geld
en energie vrijmaken voor nieuwe groeimarkten.

Probleem blijft dat er weinig geld over is voor overnames. Waar concurrent
Vodafone zich uit de problemen probeert te kopen, heeft KPN die ruimte niet.

“Er zijn geen serieuze gesprekken”, zegt Scheepbouwer over eventuele
overnames. Maar KPN hoopt misschien te kunnen profiteren van economische
neergang. “Dan worden de prijzen wellicht wat aantrekkelijker.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl