Volgens Blok verstuurden klanten die gebruikmaken van een Hi-abonnement afgelopen kwartaal 24 procent minder sms’jes dan een jaar eerder. Ook bij klanten van het merk KPN neemt het gebruik van sms af, door de sterke opkomst van smartphones. Die geven klanten de mogelijkheid om via internet gratis te communiceren.

,,De trend zet door”, stelde Blok. ,,Ook in Duitsland en België zien we het gedrag veranderen, maar in veel minder sterke mate dan in Nederland.”

Nieuwe abonnementsvormen

KPN introduceerde in september nieuwe abonnementsvormen op de Nederlandse consumentenmarkt, waarbij het gebruik van mobiel internet duurder wordt. De effecten hiervan op de omzet laten echter op zich wachten, omdat de contracten van bestaande klanten ongewijzigd doorlopen. ,,De gevolgen worden eind 2012, begin 2013 zichtbaar”, voorspelde Blok.

Op de zakelijk markt is de afname van het sms-verkeer volgens Blok vooralsnog ,,marginaal”. Toch komt het concern ook op die markt nog voor het einde van het jaar met nieuwe abonnementsvormen. In Duitsland en België zijn aanvullende maatregelen niet nodig, stelde Blok. ,Abonnementen houden daar al beter rekening met mobiel internet.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl