Stel je voor. Je rijdt op stroom van de batterij van jouw auto naar de snelweg
toe. Eenmaal op de snelweg wordt vanuit het asfalt elektriciteit naar je
auto overgebracht, zodat je eenmaal op het werk de auto niet hoeft op te
laden voor de terugweg.
Science fiction? Niet helemaal, want twintig jaar geleden is in Amerika al
geëxperimenteerd met het opladen van elektrische voertuigen via stroomstrips
in de weg zonder dat er fysiek contact is tussen de stroomkabel en het
voertuig.
Maar sindsdien is weinig meer van de techniek vernomen. Wetenschappers van het
Korean Advanced Institute of Sience & Technogy blazen hem nieuw leven
in.
Nu de elektrische auto weer in de belangstelling staat, is deze techniek
plotseling heel interessant. Het zou namelijk betekenen dat hybride of
volledig elektrische auto’s met kleinere, goedkopere baterijen toe zouden
kunnen. Daarnaast zou het niet nodig zijn om overal snellaadstations te
bouwen.
OLEV
In Februari lukte het al met een golfkarretjes (zie foto), maar
Zuid-Koreaanse wetenschappers zijn er nu in geslaagd een bus, bijgenaamd een
OLEV (Online Electric Vehicle), op de campus rond te laten rijden, zo
schrijft Business Week .
Een grote doorbraak is volgens de Koreanen dat ze in staat zijn om
elektriciteit vanuit het asfalt naar de bus over te brengen, zonder dat er
al te veel energie verloren gaat.
De afstand tussen de bus en de weg was 17 centimeter, waarbij maar 28 procent
van de energie verloren ging, aldus trotse Zuid-Koreaanse wetenschapper Cho
Dong Ho in het Amerikaanse zakenblad.
Dertig procent van de weg
De techniek vereist wel dat er stroomkabels in het asfalt worden verwerkt.
Maar dat hoeft niet in elke weg. Het zou volgens de Koreanen genoeg zijn om
30 procent van de wegen er mee uit te rusten. In kleinere straten en op
plattelandsweggetjes zouden auto's op hun batterij kunnen rijden die weer
wordt opgeladen zodra het voertuig weer op de hoofdweg zit.
De Koreaanse overheid wil de techniek gaan toepassen in een bussysteem in een
amusementspark. Als dat slaagt, zouden stadsbussen in Seoel eventueel op een
dergelijk systeem kunnen gaan rijden. Een soort omgekeerde trolleybus dus.
Lees ook:
Vergeet
hybride, rijd elektrisch
Duizenden
euro's fiscaal voordeel elektrische auto
Wie
laadt m'n elektrische auto op?
Amsterdam
droomt mee met elektrische auto
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl