Het aandeel Air France-KLM maakte donderdag een opvallend herstel door op de beurs in Amsterdam. Na een aanvankelijk openingsverlies, waarbij een min tot 5,3 procent op de borden stond, volgde herstel. Na ruim een uur handelen was het aandeel veruit de grootste stijger bij de middelgrote fondsen.

grafiek-air-france-klm

Volg de realtimekoers van Air France-KLM op finanzen.nl

Beleggers kauwden op het handelsbericht van het luchtvaartconcern en de presentatie van een nieuw strategisch plan. Volgens analisten van Goodbody lag de operationele winst van het concern met 737 miljoen euro in lijn met de consensus. De kenners merkten daarbij op dat de prestaties wel teleurstelden vergeleken met sectorgenoten als Lufthansa en IAG.

Goodbody hanteert een hold-advies op Air France-KLM, dat donderdag omstreeks 10.20 uur 2 procent hoger stond op 5,54 euro.

Air France-KLM maakte, naast de cijfers, ook bekend een nieuwe Franse luchtvaartmaatschappij te starten die de concurrentie met maatschappijen uit de Golfstaten moet aangaan.

Boost tegen Emirates en Qatar Airways

De nieuwe maatschappij, die als werktitel 'Boost' heeft, richt zich op routes waar de concurrentie nu moordend is en moet Air France-KLM bovendien de mogelijkheid geven nieuwe routes te openen. De maatschappij moet in 2020 beschikken over tien langeafstandsvliegtuigen, die worden bemand door piloten die nu voor Air France werken. Zij kunnen zich vrijwillig melden, maar moeten dan wel rekenen op een versobering van hun arbeidsvoorwaarden.

Het initiatief moet Air France helpen in de al jaren durende strijd met de vakbonden, die zich blijven verzetten tegen de noodzaak om de personeelskosten van het bedrijf te verlagen. De komende weken wordt met de bonden onderhandeld over de inrichting van het nieuwe bedrijf, waar ook cabine- en grondpersoneel tegen concurrerende lonen aan de slag kan gaan.

Het plan maakt deel uit van de nieuwe strategie die Air France-KLM donderdag presenteert. Die moet in 2020 zorgen voor een omzet van ongeveer 28 miljard euro, tegen 26 miljard euro vorig jaar. Daarbij moeten tegen die tijd zo'n 100 miljoen passagiers worden vervoerd, wat er ruim 20 miljoen meer zouden zijn dan in 2015.

Air France-KLM wil zijn positie de komende jaren verder versterken met aanhoudende bezuinigingen en gerichte investeringen. Daarbij wordt ook verder ingegrepen in het personeelsbestand en worden eerder aangekondigde reorganisaties ,,geïntensiveerd''. Het concern deed geen uitspraken over de hoeveelheid banen die hierbij verloren kan gaan.

Air France en KLM gaan zich als 'premiummerken' vooral richten op hun langeafstandsvluchten, waar in de periode tot en met 2020 een winstgevende groei van 2 à 3 procent per jaar moet worden gerealiseerd. Binnen Europa krijgt budgetdochter Transavia een belangrijke rol als toeleverancier van passagiers richting de luchthavens van Parijs en Amsterdam. Daarbij wordt de samenwerking met Air France en KLM opgevoerd.