Het gebeurt wel vaker. Aan het einde van de maand, een dag voordat opties aan
een beurs aflopen of als er bedrijfscijfers aankomen, duikt opeens een
overnamegerucht rond een beursgenoteerd bedrijf op.
Hup, aandelenkoers omhoog (of omlaag) en de geruchtenverspreider heeft
zijn orderstoepje weer aangeveegd, of de beloofde marge binnengehaald.
In een nerveuze markt is één krantenberichtje met een vage anonieme bron, of
één scherp geschreven analistenrapport soms voldoende om een run op een
aandeel te creëren.
Want het was weer zo’n anoniem berichtje dat in de Financial Times
verscheen, twee weken geleden. FedEx zou geïnteresseerd zijn in de
pakketjesdivisie van TNT. Daarom zou de Amerikaanse pakjesbezorger een bod
willen doen op het hele Nederlandse bedrijf, en dan die vervelend dure
postbezorgers verpatsen aan een ander bedrijf.
Afgelopen vrijdag viel in dezelfde krant te lezen dat gesprekken tussen TNT en
FedEx op niets uitgelopen zijn. Weer een anoniem bericht. Maar TNT wilde
niets bevestigen of ontkennen.
Dat levert soms een wereld aan problemen op, iets niet willen
bevestigen of ontkennen. Want dan krijg je dus dit: "Ze ontkennen (de
geruchten - Z24) in ieder geval niet." Dat zei een beurshandelaar op 12
juli, de dag dat het eerste gerucht losbrak. Dat dachten er meer en ZOEF!,
daar ging het aandeel, de hoogte in. Binnen korte tijd kwam er 5 euro per
aandeel TNT bovenop.
Bij FedEx heeft men waarschijnlijk behoorlijk staan vloeken. Want als het
gerucht waar was, zou FedEx tegen de huidige koers flink dieper in de buidel
moeten tasten. Misschien dat daarom de gesprekken afketsten.
Afgelopen vrijdag, na het bericht dat de gesprekken waren afgeketst,
steeg TNT met bijna negen procent. Volgens handelaren zouden aandeelhouders
plotseling de waarde van een zelfstandig TNT weer ingezien hebben.
Dat staat nogal haaks op de koerssprong die het aandeel maakte toen er juist
sprake was van een overname. Wellicht dat beleggers dus instapten omdat ze
denken dat TNT's Peter Bakker maandag alsnog iets bekend gaat maken.
Maar zelfs als TNT zich in stilte blijft hullen kan het niet voorkomen
dat het bedrijf voor beleggers een mogelijke overnameprooi blijft.
Want waar rook is, is vuur, is de redenatie. Als in hetzelfde segment bedrijf
A een bod wil doen op concurrent B, is concurrent C opeens geïnteresseerd.
Want bedrijf C weet: 'bedrijf A wil op overnamepad, en als zij bedrijf B
overnemen, dan is dat slecht nieuws voor mij.'
Als bedrijf A dan afhaakt, is bedrijf C sneller geneigd om te denken:
'laat ík dan maar gauw een bod op B doen.'
Recente voorbeelden: ABN Amro zag een overnamebod van Barclays afketsen en
werd vervolgens overgenomen door een triumviraat van andere concurrenten. En
handelshuis Hagemeyer ging uiteindelijk naar zijn Franse concurrent Rexel,
nadat een overnamebod van het eveneens Franse Sonepar niet doorging.
Laatstgenoemde kreeg uiteindelijk wel enkele brokjes van Hagemeyer
toegespeeld.
Aan TNT maandag dus de taak om de geruchten te ontzenuwen. Of niet,
natuurlijk.
Verder staan komende week de grote Amerikaanse creditcardmaatschappijen
Visa en MasterCard de komende week in de belangstelling. Met als hamvraag:
breidt de kredietcrisis zich uit?
Afgelopen week verraste American Express met een flinke winstval, mede
veroorzaakt door de kredietcrisis. Het bedrijf moest de kredietbuffers
aanvullen met enkele honderden miljoenen dollars.
Analisten vrezen dat ook Visa en MasterCard te maken hebben met Amerikanen met
lage inkomens, die juist meer op de pof zijn gaan leven om de dure
levensstijl te kunnen handhaven sinds de Amerikaanse economie in een dip
belandde.
Ook kijken we met een schuin oog naar de Nederlandse chemie- en
biotechbedrijven Akzo Nobel en DSM. Hoe vergaat het Akzo Nobel met de
integratie van het Britse chemieconcern ICI en welke rol spelen de sterk
gestegen grondstofprijzen daarin? Voor DSM is van belang of het concern die
hogere prijzen nog steeds kan doorberekenen aan klanten, zonder op de omzet
in te leveren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl