Topmanager Eddy Cue van Apple deed afgelopen woensdag de alarmbellen afgaan bij Google. Hij liet tijdens een getuigenverklaring bij een mededingingszaak over de machtspositie van Google weten dat hij in april voor het eerst in 22 jaar zag dat het aantal zoekopdrachten via Google in de browser Safari was afgenomen.

Hoewel de uitspraak van Cue ervoor zorgde dat het aandeel van Alphabet, het moederbedrijf van Google, een klap kreeg, is de positie van Google op de zoekmarkt mogelijk niet de enige reden dat beleggers zich zorgen moeten maken. Er is namelijk een andere, minder opvallende factor die olie op het vuur kan gooien. Een die Google zelf bij de recente presentatie van de kwartaalcijfers belichtte.

In een door de techgigant bij de SEC (de Amerikaanse beurswaakhond) ingediend officieel kwartaalrapport valt te lezen dat het aantal betaalde clicks met 2 procent was gestegen in het eerste kwartaal van 2025. Dat is minder dan de 5 procent groei die het in dezelfde periode een jaar eerder rapporteerde. Het is tevens het laagste groeicijfer sinds het bedrijf is begonnen met het rapporteren van deze specifieke maatstaf.

Betaalde clicks zijn precies wat ze lijken te zijn: mensen die op advertenties over het hele netwerk van Google op commerciële links klikken, waarbij Google voor elke click een bepaald bedrag krijgt van de betreffende adverteerder.

Waarom het aantal betaalde clicks minder hard groeit, heeft Google niet gezegd. "Het is mogelijk dat de macro-economische omgeving een rol speelt, of dat zoekresultaten met een antwoord dat door AI wordt verzorgd zo goed zijn dat de gebruiker daarna niets meer doet", schreven analisten van adviesbureau Bernstein in een rapport.

De analisten stellen dat de ontwikkeling van betaalde clicks, samen met de uitspraak van Cue die suggereert dat gebruikers steeds vaker via AI-chatbots zoeken, de indruk wekt dat Google toch minder controle heeft over de zoekmarkt dan aanvankelijk gedacht werd. "Gecombineerd denken we dat het marktaandeel van Google op de zoekmarkt eerder tussen de 65 en 70 procent hangt, dan de 90 procent die we doorgaans horen".

Marktaandeel Google bij zoekopdrachten

Google blijft volhouden dat het meer zoekopdrachten dan ooit tevoren ziet, ook via apparaten van Apple. Het bedrijf betaalt Apple jaarlijks 20 miljard dollar om als standaard zoekmachine ingesteld te worden (buiten de EU) en claimt dat deze deal nog steeds leidt tot meer zoekopdrachten. Iets waar Google ook aan bleef vasthouden in een reactie op de uitspraak van Apple-manager Cue.

Analisten lijken het er wel over eens dat de totale zoekmarkt groeiende is, waarbij de groei bij Google iets achter lijkt te blijven bij het marktgemiddelde. Uiteindelijk roept dat de vraag op of Google terrein verliest ten opzichte van de concurrentie.

Volgens Statcounter daalt Google's marktaandeel al langer. In maart van 2025 had het 89,71 procent van de zoekmarkt in handen. In 2024 was dat nog 91 procent en in 2023 nog 93 procent.

Ondertussen groeien concurrenten als OpenAI met ChatGPT en Meta AI. Ook zorgen dit soort AI-makers ervoor dat de hele zoekmarkt groeit, terwijl ze de manier waarop mensen zoeken op het internet anders vormgeven.

Volgens de analisten van Bernstein zouden AI-chatbots nu al zo'n 15 procent van het totale aantal van zoekopdrachten dat Google verwerkt, voor hun rekening nemen.

Meningen verschillen

Volgens Apple-analist Ming-Chi Kuo is het onverstandig om te denken dat generatieve AI geen impact zou hebben op de zoekmachine van Google. Hij stelt dat het nog wel even kan duren voordat de effecten hiervan zichtbaar worden.

Analisten van zakenbank Jefferies zien de terugval van Alphabet op de beurs als een overdreven reactie. Hoewel ze toegeven dat Google's eigen implementatie van AI voor de zoekmachine kan leiden tot minder zoekopdrachten, stellen ze ook dat het voor Google mogelijk is er een goedlopend verdienmodel aan te hangen op de langere termijn.

Ze zien ook geen scenario waarin Apple snel afscheid zal nemen van de zoekmachine van Google. "Hoewel Safari er zeker toe doet, omvat het niet de hele markt voor zoekactiviteiten. iOS is goed voor 18 procent van alle besturingssystemen en Safari heeft een marktaandeel van 17 procent op het gebied van browsers. Daartegenover staat Chrome met 66 procent", aldus de analisten van Jefferies.

LEES OOK: Vertraagt de AI-hype? Uit de kwartaalcijfers van Big Tech blijkt iets anders