Het aantal coffeecorners nam in 2013 toe met 3,5 procent. Ten opzichte van vijf jaar geleden groeide dit aantal zelfs met 4,8 procent.

De Nederlandse drankensector laat voor het eerst sinds 2007 weer tekenen van herstel zien. Vorig jaar kwamen er in de bedrijfstak 145 bedrijven bij, een stijging van 0,8 procent.

Dit bleek uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van adviesbureau Van Spronsen & Partners uit Warmond.

Meer koffiespeciaalzaken

Nederland telde in 2013 ruim 17.200 bedrijven in de ‘natte’ horeca, waaronder café-barbedrijven, zalen- en partycentra, coffeecorners, strandpaviljoens, horeca bij sport- en recreatiebedrijven, discotheken en kiosken. De sector telde in 2007 nog 18.200 bedrijven en was sindsdien aan het krimpen.

De groei zit hem vooral in de toenemende populariteit van koffiespeciaalzaken. Het aantal coffeecorners nam het laatste jaar toe met 3,5 procent. Ten opzichte van vijf jaar geleden groeide dit aantal zelfs met 4,8 procent.

Cafés en strandpaviljoens

Het aantal café-barbedrijven groeide met 0,5 procent. Dit is een opvallende trendbreuk met de continue afname van cafés sinds 2000. Dit lijkt een gevolg van het toegenomen aantal bezoekers, stelt het adviesbureau.

Ook het aanbod van strandpaviljoens, zalen- en partycentra, en aanbieders bij recreatiebedrijven nam toe met 79 bedrijven, ofwel 2,9 procent.

Lees ook op Business Insider

Discotheken stabiel

Het discothekenaanbod bleef gelijk met 226 bedrijven. De discomarkt lijkt na jaren van forse afname te stabiliseren. De groei zit hier in de stedelijke gebieden. Buiten de steden is nog altijd sprake van een afname van discotheken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl