De KLM-directie heeft er bij haar personeel op aangedrongen om nog veel kostenbewuster te werk te gaan. Er is naar het management binnen de organisatie een uitgebreide lijst met instructies uitgegaan waarin staat wat wel en niet langer wordt vergoed en waar en hoe nog bespaard kan worden.
Dat schrijft Luchtvaartnieuws.nl.
Volgens financieel directeur Erik Swelheim worden de voordelen van de lagere brandstofkosten volledig teniet gedaan door de druk op de opbrengsten en de sterk gestegen dollar. Het tempo van de besparing is nog niet hoog genoeg, aldus Swelheim. Vanuit de directie zal er dan ook een strakke regie worden gevoerd over de dagelijkse uitgaven.
Zo moet bijvoorbeeld bij uitgaven boven een bepaald bedrag de afdeling Procurement betrokken worden bij de inkoop. Bij hoge uitgaven is zelfs een handtekening van topman Pieter Elbers nodig.
Ook dienstreizen moeten eerst goedgekeurd worden alvorens men op pad mag. Aan de vergoeding van hotelovernachtingen is een maximum gesteld en kranten en tijdschriften worden niet langer vergoed. KLM moedigt de medewerkers verder aan niet meer buiten de deur te vergaderen maar binnen de eigen gebouwen.
Dit betreft slechts een deel van de lijst die is opgesteld en waaraan de KLM-medewerkers moeten voldoen. In oktober 2014 maakte KLM al bekend dat medewerkers met een leaseauto hun tankbeurten langs de snelweg in het vervolg zelf moeten betalen. De leasemaatschappijen zouden de passen hierop aanpassen en gebruik selectief blokkeren.
Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl