De internationale brancheorganisatie IATA vind het besluit teleurstellend. ,,Maar het komt niet als een verrassing. Wij pleiten voor een wereldwijde aanpak”, zei topman Tony Tyler.

De eenzijdige invoering in de Europese Unie zal leiden tot sancties van China, Rusland en de VS en luchtvaartmaatschappijen zullen de Europese luchthavens zoveel mogelijk mijden om de heffing te ontlopen, aldus een woordvoerster van de KLM.

Klacht

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hadden geklaagd over de heffing. Het systeem geldt namelijk voor alle vluchten waarbij gebruik wordt gemaakt van Europese luchthavens. Volgens het hof druist het handelssysteem voor CO2-uitstoot (ETS) niet in tegen internationale regels. Ook belemmert de heffing de afspraken over het gebruik van het luchtruim niet.

De luchtvaartmaatschappijen uit de Verenigde Staten en Canada waren naar een Britse rechter gestapt. Zij stellen dat het internationaal recht wordt geschonden. De Britse rechtbank had het Hof van Justitie gevraagd een uitspraak te doen over de rechtsgeldigheid van de luchtvaart-ETS.

Uitstootrechten

De EU wil met de handel in uitstootrechten de emissie van broeikasgassen verminderen en zo iets doen tegen de klimaatverandering. Met de heffing wil Brussel luchtvaartmaatschappijen stimuleren hun brandstofgebruik te verminderen.

Europees Commissaris Connie Hedegaard (Klimaatactie) reageerde zeer tevreden op de uitspraak van het hof. Ze zei te verwachten dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zich aan de Europese wetten houden.

In Washington ligt reeds een wetsvoorstel klaar dat Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verbiedt deel te nemen aan het Europese luchtvaart-ETS.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl