Air France en KLM zijn achter de schermen bezig de beide luchtvaartmaatschappijen verder samen te voegen. Bestuurders van KLM zullen bij Air France worden benoemd en vice versa, schrijft de Volkskrant vrijdag op basis van hooggeplaatste bronnen bij Air France KLM.
Hans Smits, de huidige president-commissaris van KLM wordt president-commissaris van de houdstermaatschappij Air France-KLM. Daardoor zal hij meer grip krijgen op de Franse topman Alexandre de Juniac.
Los van het schuiven met topposities wil de Franse overheid zijn economische belang in Air France-KLM uitbreiden van de huidige 15,9 procent tot circa 17,6 procent, zo maakte het Franse ministerie van Economische Zaken en Financiën vrijdag bekend.
Met de aankoop van ruim 5 miljoen aandelen, voor een bedrag dat kan oplopen tot een slordige 46 miljoen euro, wil Parijs zijn invloed vergroten in de aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep. Die wordt gehouden op 21 mei.
Een van de agendapunten bij die vergadering is een verdubbeling van het stemrecht van aandeelhouders die hun stukken langer dan twee jaar vasthouden. De Franse overheid wil graag dat dit voorstel wordt aangenomen, omdat zij als trouwe aandeelhouder haar greep op het luchtvaartbedrijf daarmee verder kan versterken.
Air France-KLM onder druk
Air France-KLM zucht onder de moordende concurrentie in de Europese luchtvaartbranche. De kosten moeten verder omlaag, weet ook Parijs, maar dan het liefst zonder dat Franse banen verloren gaan. Momenteel wordt overlegd met de Nederlandse en Franse vakbonden over bezuinigingsmaatregelen.
Ook binnen het bestuur van de groep rommelde het de afgelopen maanden. De directie en raad van commissarissen van KLM wisten maar net te verhinderen dat de holding in Parijs veel meer zeggenschap, onder meer over de kas in Amstelveen, naar zich toe zou trekken.
Bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac kan zich ondanks alle tumult en de slechte financiële prestaties opmaken voor een tweede termijn. Ook daarover zal tijdens de komende aandeelhoudersvergadering worden beslist. De topman heeft wel opdracht gekregen de samenwerking binnen zijn bestuur te verbeteren.
Kosten Air France-KLM moeten omlaag
Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM verkeert al een tijdje in zwaar weer door forse concurrentie van prijsvechters als Ryanair en easyJet in Europa. Daarnaast voelt het bedrijf op de lange afstanden de druk van concurrenten uit het Midden-Oosten. Afgelopen jaar werd Air France-KLM bovendien geplaagd door een verlammende staking van piloten van Air France.
Air France wil tot en met 2017 ruim 1,1 miljard euro bezuinigen, zo maakte het zusterbedrijf van KLM op 30 april bekend.
Air France wil de kosten jaarlijks met 1,5 procent terugdringen. Om dat doel te bereiken snijdt het bedrijf onder meer in onrendabele langeafstandsvluchten. Daarnaast wordt bezuinigd door de korte vluchten van Air France en die van de regionale dochter HOP onder één dak te brengen. Die ingreep moet ertoe leiden dat HOP op zijn minst quitte gaat spelen.
Verder moet dochter Transavia vanaf 2018 winstgevend zijn. Daarnaast sprak Air France de ambitie uit om binnen een paar jaar tot de mondiale top 5 te behoren qua luchtvrachtvervoer.
De besparingen en aanpassingen zijn onderdeel van het plan Perform 2020, dat de luchtvaartonderneming in de komende jaren zal uitvoeren.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl