Met kleren kopen kun je het eigenlijk niet goed doen: het gros van de Nederlandse kledingmerken scoort slecht op duurzaamheid. Wel lijkt er een verband te zijn tussen prijs en duurzaamheid, al gaat dat niet altijd op.

Dat blijkt uit een update voor Nederlandse kledingmerken van de organisatie Rankabrand. Die beoordeelt merken op basis van publieke informatie en geeft scores voor duurzaamheid. Daarbij wordt zowel gekeken naar milieu-aspecten als sociale zaken.

Rankabrand bekeek ruim honderd Nederlandse kledingmerken. Geen enkel merk kreeg de hoogste A-score. Twee merken (Kuyichi en Kings of Indigo) kregen een B-score. Nog eens twee merken (G-Star en Mud Jeans) behaalden een C-Score, wat zoveel betekent als ‘redelijk op weg, kan beter.’

De rest, dus ongeveer 96 procent, is zwak tot ronduit belabberd. Een D-score is er voor 17 merken (‘eerste mijlpalen bereikt, moet beter’) en een E-score voor de overige pakweg 80 procent. Dat laatste komt neer op een ‘niet-kopen’ advies, als je afgaat op duurzaamheidscriteria.

Onderstaande infographic geeft een overzicht van het onderzoek (klik voor uitvergroting)

Nederlandse-kledingmerken-Update-2015

Rankabrand geef hier alleen 'Nederlandse' merken, maar als je kijkt naar populaire kledingmerken dan is het aardig om ook even de scores van enkele buitenlandse ketens erbij te pakken: Primark, Zara en H&M. Op de internationale site van Rankabrand scoren die als volgt.

(klik voor uitvergroting)

rank brand

Prijsvechters Action en Primark scoren laag, maar Bijenkorf en V&D ook

De voorzichtige conclusie mag dan zijn: prijsvechters scoren, niet geheel onverwacht, zwak op duurzaamheid. Zo krijgt Action de zwakste E-score . Zeeman, Hema en Primark zitten op een D-score.

Onder grote ketens scoren H&M, Zara en C&A net wat beter met een C-score.

Van een één-op-één relatie tussen prijs en duurzaamheid lijkt echter geen sprake. Op het lijstje van Rankabrand scoren ook De Bijenkorf en V&D zeer laag met een E-score.

Puntje bij de lage D-en E-scores is wel dat Rankabrand bedrijven die weinig informatie hard straft.  Bij de vragenlijsten leveren positieve antwoorden één punt op per antwoord. Een 'nee' levert nul punten op per vraag, maar dat is ook zo als er geen informatie beschikbaar is.

Rankabrand neemt gebrek aan transparantie dus hoog op en suggereert dat men blijkbaar iets te verbergen heeft als er geen informatie wordt gegeven. Tegelijk is dat geen hard bewijs dat bedrijven ook echt minder duurzaam zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl