De Britse kledingketen Topshop stopt met het bestellen van een bepaald type etalagepop. Een vrouwelijke klant schreef het bedrijf op Facebook een open brief: de paspop had “belachelijke maten”.

Laura Kate Berry besloot zichzelf te trakteren op een nieuwe spijkerbroek bij Topshop, maar werd geconfronteerd met een paspop die niet door de beugel kan, schrijft ze in een post op de Facebookpagina van Topshop. Ze plaatste er een foto van de paspop bij.

Dit is 2015

“Jullie weten dat het 2015 is, een tijd waarin we graag het idee hebben dat we ons bewust zijn van de bittere illusies die ons worden opgedrongen door de mode-industrie”, schrijft Berry. “Ik ben erg benieuwd hoe jullie deze belachelijk dunne paspop kunnen verklaren?”

Berry beklaagt zich erover dat de etalagepoppen in het filiaal alleen van bijzonder dunne dames waren. “Ik weet zeker dat vele slimme, sterke en mooie vrouwen van mijn leeftijd zich onzeker gaan voelen door jullie etalagepoppen en advertenties”. Berry vraagt zich af waarom Topshop de discussie over ongezond dunne modellen negeert.

Massaal geliket

De post werd massaal geliket en gedeeld. Het is niet de eerste keer dat een etalagepop van Topshop over het internet gaat. Vorig jaar zorgde een foto van een paspop met onwaarschijnlijk dunne benen voor verontwaardiging. Toen reageerde Topshop nauwelijks: het liet weten dat de poppen niet bedoeld waren om het lichaam van een gemiddelde vrouw uit te beelden, en liet het er verder bij.

Dit keer antwoordde het bedrijf op Facebook op de post van Berry. "De etalagepop die je in de winkel zag komt van een leverancier met wie vele winkelbedrijven de afgelopen dertig jaar hebben samengewerkt. Dit model is gebaseerd op de Britse maat 10. De hoogte (1.87 meter) is hoger dan van de gemiddelde vrouw, en de vorm is gestileerd om meer impact te hebben in de winkel." Topshop herhaalt het argument dat de etalagepop geen afspiegeling is van een gemiddeld vrouwenlichaam, "omdat de afmetingen het mogelijk moeten maken om makkelijk kleren aan en uit te trekken".

Toch zegt Topshop dus toe dit type etalagepop uit te faseren. "De mening van onze klanten is enorm belangrijk."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl