Lijkt de bedrijfsnaam Kleding.com te veel op Kleding.nl of gaat het om een generieke naam die je niet kunt claimen? Daar draait de juridische strijd om tussen de twee ondernemingen.

Bloemen.nl, bloemen.com, bloemen.nu, bloemen.org, bloemen.net. Het zijn allemaal websites die onder een soortgelijke naam online bloemen verkopen. Toch lijken ze vredig naast elkaar te bestaan.

In de digitale kledingwereld is dat anders. Kleding.nl spant namelijk een kort geding aan tegen Kleding.com, omdat de namen te veel op elkaar zouden lijken. Beide websites zijn zoekmachines voor kleding, waar het aanbod van verschillende merken en webwinkels is gebundeld. Allebei zijn het Nederlandse bedrijven.

Het verschil: Kleding.nl bestaat al bijna twee jaar geleden terwijl Kleding.com sinds afgelopen november in de lucht is.

Ervaren internetondernemers

Kleding.nl is opgericht door drie ervaren internetondernemers. Jan-Willem Tusveld en Rudy Kappert stonden aan de wieg van Gaspedaal.nl en Huizenzoeker.nl, twee websites die ze wisten te slijten aan de Telegraaf Media Groep.

Deskundige op het gebied van ICT-recht Arnoud Engelfriet schrijft op zijn weblog dat een handelsnaam de naam van een bedrijf is. “Een concurrent mag geen handelsnaam voeren die hetzelfde is of verwarrend veel lijkt op de handelsnaam van een ander die deze al eerder gebruikte”, aldus Engelfriet. “Twee handelsnamen kunnen op elkaar lijken, maar dat is nog niet genoeg. De handelsnaamwet eist ook dat er verwarring kan ontstaan tussen de twee bedrijfsnamen. In de praktijk wordt bij gelijkenis snel aangenomen dat er ook sprake is van verwarring, mits ook de branches van de twee bedrijven hetzelfde zijn. Een schoenwinkel en een bakker worden niet snel verward.”

Ze kwamen daarna in contact met Peter Langenkamp, die in het verleden onder meer de zakelijke leiding had bij Autowereld.nl. Samen ontwikkelden ze het concept van Kleding.nl. De zoekmachine verzamelt het aanbod van verschillende online kledingwinkels. Voor het afrekenen worden klanten doorgestuurd naar de betreffende webshop. Over het aankoopbedrag vangen ze 5 tot 15 procent commissie.

Kort geding

Kleding.nl timmert sinds april 2012 aan de weg. Inmiddels heeft de site naar eigen zeggen meer dan 400 duizend maandelijkse bezoekers en twaalf werknemers. Ook is er een Duitse variant (Fashiola.de) en komt er binnenkort een Engelse versie.

En toen was daar eind 2013 plotseling Kleding.com, eveneens een zoekmachine voor jurkjes, broeken, truien en dergelijke. “We kregen van diverse sites meldingen dat ze werden benaderd met linkbuilding-verzoeken door Kleding.com”, zegt Langenkamp, directeur van Kleding.nl. “We kregen de vraag of wij daar achter zaten.”

Volgens Langenkamp doet Kleding.com “exact dezelfde dingen als wij al twee jaar doen”. En daarvan ondervindt zijn bedrijf mogelijk schade. Daarom spant Kleding.nl een kort geding aan tegen Kleding.com. Daarin eist het dat Kleding.com hun concept aanpast of de domeinnaam wijzigt.

Generieke naam of handelsnaam?

Dat lijkt Kleding.com geenszins van plan. “Het idee van een vergelijkingssite is niet nieuw. Er zijn tientallen grote en kleinere modebedrijven die ongeveer hetzelfde doen en ook ‘kleding’ in hun domeinadres hebben opgenomen”, zegt Walléh Taghavi van Cyrus I BV, het bedrijf achter Kleding.com en tevens columnist bij Z24. “Ook de tools om een dergelijke site op te bouwen zijn vrij beschikbaar.”

Volgens advocaat Michiel Odink, die Kleding.com bijstaat, probeert Kleding.nl woorden uit de gewone taal te monopoliseren. “Het zou te gek voor woorden zijn als het bedrijven niet meer vrij zou staan om op een dergelijke manier gebruik te maken van generieke aanduidingen als ‘kleding’.”

Langenkamp meent dat zijn bedrijf “aantoonbaar heeft geïnvesteerd” in Kleding.nl als handelsnaam. Onder meer door spots op RTL en advertenties in dagblad De Telegraaf.

Niet geboden op domeinnaam

De juridische strijd had voorkomen kunnen worden als Kleding.nl afgelopen november had geboden op de domeinnaam Kleding.com bij een veiling. Cyrus I BV deed dat en kocht de domeinnaam voor naar schatting 35 duizend euro.

Langenkamp van Kleding.nl besloot om niet mee te doen. “Wij richtten ons op Nederland, dus die naam leek ons niet logisch”, zegt hij tegen Sprout. “En het is ook geen doen om alles wat maar enigszins op je naam lijkt, te claimen om misbruik te voorkomen.”

Wanneer de zaak voorkomt, is nog niet bekend.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl