- Klarna heeft in één jaar een flinke omzetgroei genoteerd dankzij de inzet op AI.
- Desondanks werden klantenservicemedewerkers opnieuw aangenomen.
- Over de geplande beursgang van het bedrijf bestaat nog veel onduidelijkheid.
- Lees ook: Bespaarapp Dyme maakt voor het eerst winst en wil nu ‘verzekeringsman op de hoek’ vervangen
De Zweedse fintech-gigant Klarna heeft afgelopen jaar de vruchten geplukt van groots inzetten op kunstmatige intelligentie. Vorig jaar kondigde het bedrijf een strategische ommezwaai aan, waarbij intern ontwikkelde AI-systemen, aangedreven door OpenAI, werden ingezet om alles te herzien, van klantenservice tot verkoop. Een jaar later laat het bedrijf een forse omzetgroei zien.
De omzet per werknemer is gestegen van 575.000 dollar naar bijna 1 miljoen dollar – bijna een verdubbeling in slechts een jaar. Volgens Klarna komt dit vooral door AI-gestuurde automatisering die de operationele kosten heeft verlaagd en de workflows heeft versneld. Met name de kosten voor klantenservice zijn gedaald nu AI-chatbots een grotere rol gaan spelen.
Vorig jaar kondigde Klarna plannen aan om ongeveer 700 fulltime klantenservicemedewerkers te vervangen door AI-chatbots. Vorige week werd echter aangekondigd dat klanten weer de optie zullen hebben om met échte mensen te spreken. Deze stap duidt op een genuanceerde aanpak: hoewel AI de efficiëntie verhoogt, erkent Klarna de blijvende waarde van menselijke interactie met klanten.
Klarna’s transformatie maakt deel uit van een bredere strategische revisie. Het bedrijf, dat eerder dit jaar een beursgang in de VS aankondigde, stelde die plannen vorige maand uit vanwege de marktvolatiliteit door de wereldwijde handelsoorlogen. Ondanks een omzetstijging van 13 procent naar 701 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2025 blijft Klarna terughoudend over het moment waarop ze de beursgang te hervatten.