Lange tijd was het Europees dat de klok sloeg als het op autoverkopen in Nederland aankwam. En dan met name Duits. Maar vlak de auto’s van een ander continent niet uit: de merken uit Azië winnen onder zakelijke rijders aan populariteit. En niet zonder reden.

Voor we van wal steken zetten we de autoverkopen van 2018 snel op een rij. In totaal werden er in het vorige jaar 447.367 nieuwe auto’s verkocht. Binnen de top 20 vind je 6 Aziatische merken, 12 Europese merken en 2 Amerikaanse merken. Op zich is die potpourri aan de bovenkant vrij solide, maar er is één merk dat de afgelopen 25 jaar een stormachtige opkomst beleefde.

In 1993, het jaar waarin Kia werd geïntroduceerd in Nederland, verkocht het Koreaanse merk 143 auto’s. Daar kun je lacherig om doen, maar Kia lacht net zo hard met je mee. Het merk zag z’n afzet in de afgelopen jaren toenemen tot een piek in 2012 van 27.402 verkochte auto’s.

Dat is meer dan het merk in 2018 verkocht – vorig jaar lag het aantal verkochte auto’s op 26.412 – maar toch gaat 2018 de boeken in als dé mijlpaal. Kia stormde voor het eerst sinds haar bestaan de top 5 bestverkochte auto’s van Nederland binnen.

Betrouwbaarheid

Waarom valt de Nederlandse consument voor Aziatische auto’s? Allereerst helpt het dat Aziatische auto’s steevast hoog scoren op het gebied van betrouwbaarheid. Het liefst zou iedereen een onverwoestbare auto rijden, niet? Aan de hand van een enquête onder 10.000 autobezitters concludeerde de Consumentenbond in 2017 dat binnen de top 10 best presterende automerken op het gebied van betrouwbaarheid, negen merken afkomstig waren uit Azië. En geen enkele uit Duitsland.

Tom Huyskens, persvoorlichter bij brancheorganisatie Bovag, tekent op dat merken zelf ook weten hoe betrouwbaar ze zijn. “Een merk als Kia biedt 7 jaar fabrieksgarantie. Dat zegt iets over hoe zeker dat merk is van zijn zaak. Zo’n garantietermijn is namelijk naast een marketingmiddel ook een kostenpost. De kans dat iets na zes jaar stuk gaat, is immers groter dan dat het na 3 jaar al stuk gaat.”

Geen dertien in een dozijn

Dat is niet het enige waarop Aziaten goed scoren, ziet Huyskens: “Je krijgt waar voor je geld, ze zijn niet al te duur en ze zijn rijk uitgerust.” Daarbij stelt hij dat een aantal Aziatische spelers een flinke slag heeft gemaakt door Europese designers in de arm te nemen. “Je kunt in Europa modellen voor thuismarkten als Japan en Zuid-Korea in de markt zetten, maar de smaak is daar anders dan hier. Design is het eerste waar een klant naar kijkt. Voldoet een auto niet aan de Europese smaak, dan speel je een verloren wedstrijd. Door designers uit Europa aan te trekken, speel je daar slim op in.”

Sjoerd Knipping, commercieel directeur bij Kia Motors Nederland, ziet ook het belang van een goed ontworpen auto. Volgens hem is met name de zakelijke rijder op zoek naar een manier om zich te onderscheiden van de rest. “Een van de pijlers binnen Kia is design. De zakelijke rijder wil zich onderscheiden van de rest en dat kan, ten opzichte van vrijwel elke willekeurige andere speler binnen het segment. Dat zie je bij Kia bijvoorbeeld terug in het design van de ProCeed.”

Knipping legt verder uit: “Zodra Nederlanders merken dat Europese autofabrikanten dertien in een dozijn worden – te weinig vernieuwend, te veel leunend op wat al succesvol is – dan kijken ze verder.” Of, in andere woorden: als consumenten merken dat alles op elkaar gaat lijken, dan gaan ze zoeken naar manieren om dat te doorbreken. Afwijkende styling kan daarbij uitkomst bieden. Huyskens bevestigt: “Het succes hangt altijd af van de modellen waarmee een fabrikant komt.”

Waar voor je geld

Bovag-woordvoerder Huyskens noemde het eerder al: bij Aziatische merken krijg je veelal veel waar voor je geld. Knipping onderschrijft dit: “Naast design en betrouwbaarheid, is ook value for money heel belangrijk. Wij bieden voor hetzelfde geld altijd nét iets meer dan de concurrent. Wij pretenderen niet de goedkoopste auto te verkopen, maar wel een goed uitgeruste voor een goede prijs.”

Dit is het vierde artikel uit de serie Duurzaam zakelijk rijden, mogelijk gemaakt door Kia. Kia is inmiddels uitgegroeid tot één van de vijf meest succesvolle automerken in Nederland, met bestsellers zoals de Kia Picanto, Rio, Niro en Sportage. Dankzij de unieke 7 jaar garantie en de geheel of gedeeltelijk elektrische uitvoeringen van diverse modellen, is het merk ook niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse duurzame zakelijk rijder.