Het aantal klachten over agressieve keukenverkopers is vorig jaar flink gestegen. Het aantal meldingen hierover groeide tot 750, een toename van 210 ten opzichte van 2013.
Dat maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag bekend.
Volgens de toezichthouder worden mensen vaak onder druk gezet om meteen ‘ja’ te zeggen in de keukenzaak. Daarbij heeft de verkoper de hele keuken uitgetekend en een mooie korting aangeboden die alleen geldt als de klant meteen beslist.
“Maar consumenten weten soms niet dat als je in een winkel een offerte tekent, dit betekent dat je het aanbod accepteert. Dat is niet vrijblijvend”, waarschuwt een woordvoerster van de ACM.
Hoge annuleringskosten
Consumenten die er later toch van af willen worden vaak geconfronteerd met hoge annuleringskosten, tot wel 30 procent van het aankoopbedrag. Bij keukens gaat dat vaak om grote bedragen. De toezichthouder adviseert om die reden om niet te snel te beslissen.
De ACM ontving ook veel klachten over keukenverkopers die consumenten van het kastje naar de muur stuurden als zij zich beriepen op hun recht op garantie. De groei in het aantal klachten vorig jaar komt volgens de woordvoerster mogelijk ook doordat er meer keukens zijn verkocht.
Recht op garantie
De ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM, ontving vorig jaar in totaal 64.000 meldingen van consumenten, 6000 minder dan het voorgaande jaar. De meeste gingen over recht op garantie bij ondeugdelijk producten of diensten. Ook werd er vaak geklaagd over de wervingsmethodes van bedrijven. Daarnaast ontving ConsuWijzer veel vragen over facturen en betalingen.
Consumenten klaagden vorig jaar het vaakst over telecombedrijven, gevolgd door energiebedrijven en elektronicazaken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl