,,Je kan de kerstmaaltijd nu net zo goed samenstellen bij de Lidl als bij de
Albert Heijn”, zegt retail- en merkendeskundige Paul Moers. Het is volgens
hem nog nooit eerder voorgekomen dat de supers elkaar zo fel beconcurreren
op kerstproducten. ,,Supermarkten zien dat als ze nu niet toeslaan, het een
waardeloos jaar wordt’’, weet Moers.

Stunten met wijn, ham en biefstuk

In voorgaande jaren ging de consument volgens de supermarktdeskundige
standaard naar Albert Heijn voor kerstproducten als een hertenbiefstuk, een
mooie ham of speciale groenten. Maar nu storten ze zich allemaal op de
kerstmaaltijd. ,,C1000 zet binnenkort de tegenaanval in met een prachtige
kerstcommercial. Lidl heeft een ‘Sterrenfeestbrochure’ uitgebracht, met een
prachtig kerstassortiment”, zegt Moers. ,,Een Spaanse Serranoham voor 49,99
euro en een Italiaanse topwijn,Valpolicella. Een hartstikke kostbare wijn
die ze aanbieden voor 9,99 euro.’’

De hevige strijd onder de supers komt volgens Moers vooral omdat de
totalesupermarktomzetdit jaar slechts met 1 procent is gegroeid.
,,Gecorrigeerd voor inflatie is de omzet dus gedaald; ook dat is voor het
eerst in de geschiedenis’’, zegt Moers. De supermarkten beconcurreren elkaar
sowieso steeds meer door met aanbiedingen te komen. ,,Ze kunnen alleen nog
groeien door mensen weg te halen bij elkaar. De supermarktwereld is in
paniek.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl