Het rijtje winkelketens dat consumentenelektronica verkoopt is de afgelopen jaren flink geslonken. Na Megapool, It’s, Block en De Harense Smid dreigen nu ook Dixons en MyCom uit het straatbeeld te verdwijnen.

Dixons, MyCom en iCentre zijn failliet, maakte curator Jan Padberg woensdag bekend. Voor de winkelformules van moederbedrijf BAS Group is dit een noodzakelijke stap om te voorkomen dat de schulden verder oplopen. De vestigingen blijven voorlopig open en de kans op een doorstart voor een deel van de activiteiten is aanzienlijk.

Toch bestaat de kans dat er weer enkele bekende elektronicazaken de deuren sluiten. Een overzicht in vijf reclamespotjes. (Van Block Electrostore, dat in 2013 failliet ging, staat geen spotje online.)


Megapool

In 2004 gaan de lichten uit bij Megapool. De 126 vestigingen van Apeldoornse bedrijf gaan dicht en negenhonderd werknemers komen op straat te staan. Een marketingcampagne met oud-voetballer Willem van Hanegem kon daar niks aan veranderen.


De Harense Smid

De Harense Smid nam 22 winkels en de merknaam van het failliete Megapool over, maar amper twee jaar later moest de winkelketen daarvan al weer vijftien filialen sluiten wegens tegenvallende resultaten. “Wij zorgen ervoor dat u klant blijft”, is de slogan van de Brabantse keten. Maar klanten staan in 2013 met lege handen als het doek valt voor De Harense Smid zelf. Het bedrijf maakt in afgeslankte vorm nog een doorstart, alvorens het vorig jaar in handen komt van concurrent BCC.


It’s Electronics

“Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.” Met die uitsmijter eindigt de reclamespot van It’s Electronics om de ‘knettergekke weken’ aan te kondigen. Maar die stuntweken zijn verleden tijd. De 118 winkels van It’s Electronics sluiten in 2011, nadat de bewindvoerder faillissement aanvraagt. Negen winkels worden overgenomen door de regionale elektroketen Mikro-Electro. Later koopt BCC de winkelformule en wordt besloten om It’s Electronics uit de markt te halen.


Dixons

“Mannen denken maar aan één ding”, roept Dixons dapper in hun reclame. Maar hoelang nog? De winkelketen is failliet verklaard. Curator Jan Padberg heeft goede hoop op een doorstart. Dat zou goed nieuws betekenen voo de circa 650 medewerkers van het bedrijf.


MyCom

De prijs voor de vreemdste reclame gaat naar MyCom, de failliete winkelketen die net als Dixons onderdeel uitmaakt van BAS Group. Bij de hard- en softwarewinkel staan de banen van 350 medewerkers verdeeld over 38 winkels op het spel. In de onderstaande reclamespot wijst een computernerd op de aanbiedingen die MyCom heeft. Tot zover niks ongewoons. Maar de robotstem maakt het geheel een tikje bizar.