Het kabinet heeft geen directe invloed op Air France-KLM, maar probeert er achter de schermen wel voor te zorgen dat KLM binnen het concern financieel zelfstandig blijft. ,,We zitten hier allemaal met een blauw hart”, zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdagavond in een debat met de Tweede Kamer over de situatie bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
In de afgelopen tijd ontstond veel onrust onder KLM-medewerkers en bij politieke partijen over een plan van de holding van Air France-KLM om overtollig kasgeld van KLM over te hevelen naar Parijs. Daar zou het mogelijk kunnen worden gebruikt om verliezen bij Air France te dekken.
De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep maakte dinsdag bekend dat het idee van tafel is. Mansveld vindt dat een positief signaal en heeft er vertrouwen in dat het moederbedrijf de kas van KLM daarmee nu met rust laat. Maar ze kan geen garanties voor de toekomst geven, benadrukte ze. De PVV, die het debat had aangevraagd, drong er wel op aan die te krijgen.
Krachtig
Een Kamermeerderheid riep Mansveld op zich bij de top van Air France-KLM en de Franse regering krachtig uit te spreken voor behoud van de financiële zelfstandigheid van KLM. Daar kan de staatssecretaris mee uit de voeten.
Ze beloofde zich maximaal in te spannen om ervoor te zorgen dat het financieel beheer bij KLM blijft. Maar ze heeft geen rol in de besluitvorming daarover. Dat is aan het bedrijf zelf. Mansveld wees erop dat Air France-KLM geen staatsbedrijf is en dat er voor het kabinet geen mogelijkheden zijn om in te grijpen bij de luchtvaartgroep. Het moederconcern zelf is daarom aan zet om met plannen te komen die de financiële resultaten kunnen verbeteren.
Wel wendt de staatssecretaris haar politieke invloed aan om de Nederlandse belangen te verdedigen. Zo sprak ze al met de topmannen van Air France-KLM en van KLM, andere betrokkenen en haar Franse collega Alain Vidalies. In die gesprekken hamerde Mansveld erop dat KLM belangrijk is voor Schiphol, de werkgelegenheid en de economie en dat de luchtvaartmaatschappij daarvoor zelfstandig moet blijven. Nederland heeft een belang van 5,9 procent in KLM. Mansveld gaat binnenkort samen met Vidalies opnieuw praten met de top van Air France-KLM.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl