Het is de nieuwe startkit voor K-popconcerten: een T-shirt met de naam van je favoriete zanger, een bord met een slogan van de band en een gehuurde Samsung-telefoon met een haarscherpe zoom.

K-popfans die een foto van hun favoriete zangers willen hebben, hebben een nichemarkt gecreëerd in de Zuid-Koreaanse technologie-industrie, met mensen die geld betalen om Samsung Galaxy-telefoons voor een dag te huren.

K-popconcerten staan erom bekend dat ze gemakkelijk arena’s met meer dan 16.000 plaatsen uitverkopen, zoals de Gocheok Sky Dome in Seoul. En een sterke zoomlens is cruciaal voor fans die ver van het podium zitten.

Daarom zijn telefoons met 10x optische zoomlenzen nu een belangrijk onderdeel van de kit voor concerten.

Ten minste een dozijn gevestigde bedrijven in Zuidoost-Azië bieden dagverhuur van telefoons zoals de Samsung Galaxy S23 Ultra en Galaxy S24 Ultra voor minder dan 50 dollar.

@woorimobile.eng

✨ Throwback to an unforgettable night! 🌟 Our customer had the chance to meet her idol #SEVENTEEN , and capture every moment with Woori Mobile's Samsung S23 Ultra rental! 🎶📸 With our service, you can enjoy the concert without worrying about storage—just focus on making memories! Ready for your next concert? 🎤✨ Contact us today and get ready to capture your best moments! >> @Seventeen Oppa Saranghaee ❤️💙 << 𝐖𝐨𝐨𝐫𝐢 𝐌𝐨𝐛𝐢𝐥𝐞 𝐒𝐞𝐫𝐯𝐢𝐜𝐞 – Your trusted telecommunications partner in Korea. --- #Seventeenconcert #Seoul #KoreaTravel #seventeenrightherewoldtour #Kpop #Fancam #SamsungUltraS23 #Rentalphone #Carat #exchangestudent #ExploreKorea

♬ all-american bitch - Olivia Rodrigo

Beide telefoons, die in februari 2023 en januari 2024 worden uitgebracht, hebben 10x optische zoomlenzen. Samsung heeft niet gereageerd op een verzoek om commentaar voor dit verhaal van Business Insider.

30 dollar om een Samsung telefoon voor een dag te huren

Kleine bedrijven en particulieren huren in heel Zuidoost-Azië telefoons voor een dag. Maar specifiek in Zuid-Korea - de thuisbasis van K-pop, waar het hele jaar door concerten plaatsvinden - is de markt bijzonder groot.

Een bedrijf dat deze telefoonservice aanbiedt is Snapshoot. Het bedrijf werd opgericht in 2022 en verhuurt telefoons voor 15.000 tot 30.000 Zuid-Koreaanse won, of ongeveer 10,80 tot 21,70 dollar per dag.

Mingwan Jeong, de oprichter van Snapshoot, vertelde Business Insider dat haar bedrijf maandelijks honderden klanten krijgt en steeds meer klanten aantrekt van buiten Zuid-Korea, zoals Japan, Maleisië en Indonesië.

“Toen Samsung de S22 Ultra uitbracht, benadrukte hun reclameslogan de mogelijkheid om 'de maan te fotograferen',” zei Jeong. “Fans zagen al snel in dat deze geavanceerde camera hen kon helpen hun idolen duidelijk vast te leggen tijdens concerten.”

Ze zei dat Snapshoot in 2022 begon met een kleine voorraad van 10 telefoons, maar nu op elk moment honderden smartphones op voorraad heeft.

Een ander voorbeeld is Woori Mobile Service, een Zuid-Koreaans telecombedrijf dat in 2023 begon met het verhuren van telefoons. De ophaalpunten bevinden zich bij de Konkuk Universiteit van Seoul en de hippe wijk Sinchon. Het heeft ook een afhaalpunt op de luchthaven Incheon van Seoul, voor buitenlandse klanten van Woori.

“Velen van hen hadden niet de nieuwste smartphones of wilden niet het gedoe van internationale roaming,” vertelde Han Da Bean, een woordvoerder van Woori Mobile, aan Business Insider.

Het bedrijf verhuurt de S23 en S24 modellen en rekent 35.000 won of ongeveer 25 dollar per dag, en 10.000 won reserveringskosten per dag.

Foto: Woori Mobile

“Samsung's modellen zoals de S23 Ultra en S24 Ultra bieden uitzonderlijke camera- en audiomogelijkheden, vooral bij weinig licht en concerten, waardoor ze ideaal zijn voor fans die high definition herinneringen willen,” voegde Han eraan toe.

Hij zei dat het bedrijf 50 tot 100 huurklanten per maand bedient, die de telefoons meestal voor drie tot zeven dagen verhuren. Ze zien een piek in de activiteit tijdens grote K-pop festivalseizoenen, voegde hij eraan toe.

Han zei dat Woori Mobile een voorraad van ongeveer 20 Samsung toestellen heeft, maar van plan is om uit te breiden naar andere modellen zoals de Galaxy Z Fold en Flip serie en meer mid-range modellen toe te voegen voor budgetbewuste gebruikers.

Forholiday, een bagageopslag- en verhuurbedrijf in Seoul, biedt ook telefoonverhuur aan, met diensten die beschikbaar zijn op Klook. Volgens de Klook-advertentie heeft het bedrijf telefoons verhuurd aan meer dan 2.000 klanten.

Het bedrijf verhuurt de S23 Ultra voor 11.800 won en de S24 Ultra voor 15.700 won per dag.

De CEO van Forholiday, Shin Dong-min, vertelde BI dat de telefoonverhuur van het bedrijf een noodoplossing is voor prijsbewuste fans.

“Het is onmogelijk voor veel mensen om dure mobiele telefoons te kopen om ze voor een korte periode te gebruiken,” zei Shin.

Shin zei dat Forholiday de meeste vraag ziet rond concerten van de boybands BTS, Seventeen, Stray Kids en Zerobaseone.

Elke cent waard

Sommige K-pop fans die een telefoon hebben gehuurd voor een concert zeiden dat de ervaring elke cent waard was.

“Ik heb een iPhone 11, die vrij goed werkt, behalve dat de camera van de telefoon beperkt is tot 3x, wat betekent dat ik geen close-up foto's kan maken als ik in een stoel buiten de VIP zit,” vertelde Ghia Hong, een content creator uit Maleisië, aan BI.

TikTok gebruiker wanderwithgaby postte over het huren van een Samsung S25 voor 50.000 Zuid-Koreaanse won.

“Het was iedere cent waard”, schreef ze in het bijschrift van een ingezoomde fanvideo van BTS-lid J-Hope.

Geweldige marketing voor Samsung

Samsungs smartphones zijn niet de enige telefoons met een sterke zoomlens.

De Pixel 9 Pro van Google produceert volgens de specificaties foto's met de kwaliteit van een 10x optische zoom. Apple's iPhone 16 Pro heeft een 5x optische zoomfunctie en een 25x digitale zoomoptie. Andere Aziatische merken zoals Oppo, Huawei en Xiaomi hebben ook goede camera's.

Toch doet de verhuurdienst wonderen voor het imago van juist Samsung.

Parker Burton, een techrecensent en contentmaker op YouTube met meer dan een miljoen volgers, zegt dat Samsung waarschijnlijk de favoriete telefoon is geworden omdat het merk een enorme schare fans heeft in Zuid-Korea.

“Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met het feit dat het een merk is waar mensen aan gewend zijn en mee vertrouwd zijn en dat veel vertrouwen en loyaliteit geniet,” zei Burton.

Catherine Bautista, een partner bij Flying Fish Lab, een adviesbureau voor branding in Singapore, zei dat Samsung ook een belangrijke rol speelt in de fancultuur en dat verhuur het merk tot “de standaardkeuze voor K-pop-liefhebbers” heeft gemaakt.

“Het verhuren van Galaxy S23/S24 Ultra telefoons voor K-pop concerten is een briljante reputatiebooster voor Samsung omdat, in plaats van simpelweg te concurreren, Samsung zo een nichebehoefte domineert en fans verandert in merkambassadeurs,” zei ze.

Bautista zei dat Samsung zich ook heeft gepositioneerd als de “officiële telefoon van K-pop” door concerten te sponsoren, topidolen in advertenties te laten figureren en speciale telefoons uit te brengen.

Samsung heeft onlangs Felix Lee, zanger van de band Stray Kids, aangesteld als nieuwste ambassadeur. Lee, die ook huisambassadeur is van modemagnaat Louis Vuitton, is het gezicht van de reclamecampagne voor de nieuwste superslanke Galaxy S25 Edge-telefoon van het merk.

Nu Stray Kids bezig is aan een 34-steden tour, kunnen de fans van de groep naar hartenlust zingen, dansen en inzoomen op de gezichten van hun idolen. 

LEES OOK: Apple en Samsung brengen de dunne telefoon terug: wordt dat weer een nieuwe bendgate?