Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway verwerkte in coronajaar 2020 wereldwijd 588 miljoen bestellingen.

Het bedrijf van ondernemer Jitse Groen maakte forse kosten voor overnames in het VK (Just Eat) en de VS (Grubhub).

Onderliggend boekte de combinatie Just Eat Takeaway wel een forse groei van de operationele winst in 2020.

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, heeft coronajaar 2020 afgesloten met een nettoverlies.

De Brits-Nederlandse onderneming profiteerde er wel van dat mensen massaal maaltijden bestelden vanwege alle strenge coronamaatregelen. Maar tegelijkertijd werd fors geïnvesteerd in de uitbreiding van de organisatie.

Afgelopen voorjaar fuseerde het Nederlandse Takeway.com met het Britse Just Eat. In verband met de samensmelting moesten veel kosten worden gemaakt. En er werd geld gestoken in verdere expansie. Zo is het bedrijf ook bezig met de overname van het Amerikaanse Grubhub. Die deal ter waarde van ongeveer 7,3 miljard dollar is nog niet afgerond.

In totaal zorgde de overname- en integratiekosten voor extra uitgaven van 102 miljoen euro. Hierdoor kwam het nettoverlies van de combinatie Just Eat Takeaway uit op 151 miljoen euro, waar een jaar eerder nog een verlies van 115 miljoen euro in de boeken ging.

Het operationele resultaat, exclusief afschrijvingen en amortisatie van goodwill (adjusted ebidta), steeg wel fors van 12 miljoen euro in 2019, naar 191 miljoen euro afgelopen jaar.

De omzet van de combinatie Just Eat Takeaway kwam uit ruim 2 miljard euro.

Just Eat Takeaway heeft ook een vergelijking gemaakt voor de situatie waarbij het Britse Just Eat gedurende heel 2020 onderdeel zou zijn geweest van het gecombineerde bedrijf. De feitelijke consolidatie heeft namelijk pas op 15 april 2020 plaatsgevonden.

Als je de operaties van Takeaway.com en Just Eat gedurende een heel jaar bij elkaar optelt, dan kwam de omzet van de combinatie over 2020 uit op 2,4 miljard euro, bij een aangepast operationeel resultaat van 256 miljoen euro.

Sterke groei maaltijdbestellingen in coronajaar 2020

Topman Jitse Groen omschrijft 2020 als een “uitzonderlijk” jaar voor het bedrijf. De coronapandemie bracht volgens hem “ongekende uitdagingen” met zich mee voor restaurants en consumenten, maar ook voor de organisatie en het personeel van Just Eat Takeaway.

De onderneming meldde in januari al dat er in het laatste kwartaal van vorig jaar veel meer bestellingen binnenkwamen dan een jaar eerder. Omdat restaurants weer moesten sluiten en mensen thuis moesten blijven vanwege nieuwe lockdowns tegen de tweede coronagolf werd vaker eten thuisbezorgd.

In heel 2020 werden alles bij elkaar 588 miljoen bestellingen verwerkt, goed voor een toename van 42 procent. Groen gaat er vanuit dat de groei van het aantal bestellingen in het nieuwe jaar nog zal versnellen.

LEES OOK: Jitse Groen steekt geld in het Limburgse kweekvleesbedrijf Mosa Meat, dat $10 miljoen ophaalt in een nieuwe investeringsronde