Jumbo zet een voorgenomen reorganisatie door waarbij 300 van de 1.300 banen op het hoofdkantoor sneuvelen.

Volgens financieel directeur Ton van Veen is het hoofdkantoor te stroperig geworden door de groei van Jumbo in de afgelopen jaren.

Jumbo heeft de online verkopen sterk zien toenemen door de coronacrisis, maar dat is niet per se goed voor de winst, omdat bezorgen relatief duur is voor supermarkten.

Supermarktketen Jumbo schrapt driehonderd van de 1.300 banen op zijn hoofdkantoor. Dat bevestigde financieel topman Ton van Veen in Het Financieele Dagblad. De onderneming overwoog nog om vanwege de coronacrisis de reorganisatie uit te stellen, maar zet toch door.

“Het is kil buiten. Dit is niet de meest gunstige tijd voor gedwongen ontslagen”, aldus Van Veen.

Na overleg met de ondernemingsraad zet het bedrijf desondanks door. Langer uitstel zou volgens Van Veen voor “onrust en onduidelijkheid” bij het personeel zorgen. Het sociaal plan is wat uitgebreider dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Concreet verdwijnen op het hoofdkantoor 180 ondersteunende functies die Jumbo wil uitbesteden, zoals personeelsadministratie en crediteurenbeheer. Die werknemers moeten meegaan naar de bedrijven waaraan Jumbo de diensten gaat uitbesteden.

Verder sneuvelen vooral managementfuncties. Pakweg veertig banen verdwijnen door natuurlijk verloop, verwacht de supermarktketen. Tachtig medewerkers krijgen gedwongen ontslag.

Hoofdkantoor van Jumbo werd te bureaucratisch

Volgens financieel directeur Van Veen is het hoofdkantoor te hard meegegroeid met de toename van het aantal supermarkten van Jumbo. "Er zijn veel managementlagen met portefeuilles met een directeur erboven", zegt hij tegen het FD.

Het hoofdkantoor moet in de optiek van Van Veen klanten, distributiecentra en winkels ondersteunen en geen bolwerk op zich zijn.

Afgelopen februari sprak Jumbo de ambitie uit om in 2021, als het familiebedrijf honderd jaar bestaat, meer dan 10 miljard euro om te zetten.

In 2019 werd een omzet van 8,4 miljard euro behaald, blijkt uit het jaarverslag dat in februari werd gepubliceerd. Dat is een stijging van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder, ruim een miljard euro.

De omzetstijging kwam deels door de groei van bestaande Jumbo-winkels en deels door het geleidelijk toevoegen van overgenomen winkels van Emté en Agrimarkt.

Het marktaandeel van Jumbo lag eind vorig jaar iets boven de 21 procent.

Online verkoop Jumbo groeit, maar is minder winstgevend

Jumbo wil in Nederland uitbreiden in de Randstad en op NS-stations. Zo werden hiervoor zes vestigingen van supermarktketen Marqt overgenomen.

“Buiten kijf staat dat we onze positie in de grote steden willen versterken”, schreef Jumbo in het jaarverslag. “Onze samenwerking met HEMA en de aankoop van enkele stadslocaties van Udea komen daarbij goed van pas.”

Zo worden zeventien winkels van HEMA in grote steden overgenomen. In haar winkels gaat Jumbo ook HEMA-artikelen verkopen.

Tijdens de lockdown in Nederland die medio maart begon gaven consumenten minder uit aan reizen, kleding en horeca, maar stegen de bestedingen voor eten en drinken bij supermarkten juist sterk.

Bij Jumbo groeiden de online verkopen dit jaar met 50 procent, maar dit is niet per se goed voor de winstgevendheid, omdat de kosten van online diensten relatief hoog zijn, zegt financieel directeur Van Veen tegen het FD.

LEES OOK: Verbod op uitverkoop tot 1 juli gaat niet door – de detailhandel is zelf verdeeld over prijsacties