Jumbo scoort met een 7,66 goed, omdat het supermarktconcern zowel op het
gebied van service als op prijzen kan concurreren. Jan Linders en Poiesz
eindigden respectievelijk als tweede en derde met een 7,57 en een 7,56.

GfK doet twee keer per jaar onderzoek naar de waardering van klanten voor hun
supermarkt. Hieraan doen ongeveer 6000 huishoudens mee. Zij beoordelen hun
eigen supermarkt op netheid, versaanbod, assortimentskeuze, kwaliteit, lage
prijzen, aanbiedingen en de vriendelijkheid van het personeel.

Marktleider Albert Heijn is gedaald van plaats drie vorig jaar naar
plaats vijf nu. Hoewel de supermarkt de afgelopen jaren het dure imago wist
af te schudden door voorop te lopen in een prijzenoorlog in de sector, loopt
het prijsimago nu weer iets terug. Het concern plant nieuwe intiatieven om
het prijsimago te verbeteren, zoals extra hamsterweken in juni.

Ook op het hoofdkantoor van Dirk zal niet gejuicht worden om de scores van de
drie formules Digros, Bas en Dirk. Digros daalt van plaats vijf naar
zestien, terwijl ook Bas en Dirk enkele plaatsen daalden. Bij deze formules
moet vooral het versaanbod moet het ontgelden, net als de netheid van de
winkels.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl