• Jumbo hoeft voorlopig niet meer bier in te kopen bij Heineken, ondanks een decennialange samenwerking tussen de supermarktketen en bierbrouwer.
  • Na stroef verlopen prijsonderhandelingen besloot Jumbo minder bier in te kopen, waarna Heineken een kortgeding aanspande.
  • De rechter oordeelt dat de verplichting om bier af te nemen voor Jumbo kwam te vervallen, nadat de supermarktketen begin vorig jaar de overeenkomst beëindigde.
  • Lees ook: Koffie- en theetekort in schappen: conflict over inkoopprijzen tussen Albert Heijn en fabrikant Douwe Egberts

Jumbo kan niet worden verplicht om per direct weer alle bier van Heineken in de schappen te leggen. Dat heeft de rechter donderdag beslist in het kort geding dat de bierbrouwer tegen de supermarktketen had aangespannen. Jumbo kocht vanwege stroeve prijsonderhandelingen bepaalde Heineken-bieren niet meer in, wat grote gevolgen had voor de bierbrouwer.

Jumbo verkoopt al zo’n zestig jaar bier van Heineken. De partijen hadden hierover nooit iets schriftelijk vastgelegd, maar onderhandelden wel steeds voor het komende jaar of de komende twee jaar over de voorwaarden, die ze vervolgens wel vastlegden.

De rechter oordeelde dat er sprake is van een duurovereenkomst tussen de partijen, maar dat Jumbo die begin vorig jaar heeft beëindigd. Heineken stelde dat de samenwerking daarna op dezelfde voet doorging, maar daar gaat de rechter niet in mee. Nu de overeenkomst is beëindigd, vervalt volgens de rechter ook Jumbo’s verplichting om bier af te nemen.

Jumbo halveerde inkoop na aansluiting bij inkooporganisatie

In 2023 werd Jumbo lid van inkooporganisatie Everest. De discussie tussen Jumbo en Heineken liep afgelopen maart op. Toen nam Jumbo nog maar de helft van de Heineken-bieren in het assortiment op, omdat de keten de inkoopprijzen te hoog vond.

In het geschil voerde Heineken aan dat Jumbo die boycot had ingezet vanwege een prijsconflict tussen Heineken Frankrijk en Everest en dat dit niet mag. Maar die aansluiting bij Everest en de nieuwe onderhandelingen zijn niet waar de rechter in deze zaak over kan beslissen, legt die uit.

De uitspraak richt zich dan ook vooral op de duurovereenkomst, waarvan de rechter wel vindt dat Jumbo die binnen een korte termijn had opgezegd. Wel vindt de rechter dat Heineken de tijd had moeten krijgen om zich voor te bereiden op het einde van de duurovereenkomst, en dat een schadevergoeding eventueel gepast zou zijn.

"Gelet op de grote wederzijdse afhankelijkheid en de lange duur van de overeenkomst, kan ook een aanbod tot (schade)vergoeding aan de orde zijn", aldus de rechter. Heineken zei tegen de NOS de uitspraak te gaan bestuderen en dat de bierbrouwer de jarenlange samenwerking met Jumbo graag wil voortzetten.

LEES OOK: Koffie- en theetekort in schappen: conflict over inkoopprijzen tussen Albert Heijn en fabrikant Douwe Egberts