Nieuwe auto’s in Nederland worden in toenemende mate door 65-plussers gekocht en steeds minder vaak door jongeren.

Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie VWE voertuiginformatie en -documentatie.

In de eerste helft van dit jaar gingen van alle nieuwe verkochte auto’s aan particulieren 27,7 procent naar mensen van 65 jaar en ouder. Daarmee waren de pensionado’s de grootste doelgroep voor de autobranche. In de eerste zes maanden van 2009 was dit nog 21 procent.

Jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 25 jaar namen in het afgelopen halfjaar slechts 1,8 procent van de nieuwe verkopen voor hun rekening. Dat was vijf jaar eerder nog 2,5 procent.

De verkoop van nieuwe auto’s aan particulieren daalde in het afgelopen halfjaar, van ruim 117.200 stuks vijf jaar geleden, tot minder dan 92.000.

Autoverkoop daalt structureel

Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, heeft zijn verwachting voor de autoverkoop in 2014 maandag drastisch neerwaarts bijgesteld.

De organisatie gaat er nu vanuit dat dit jaar zo’n 380 duizend nieuwe auto’s worden verkocht, het laagste jaaraantal sinds 1969. Dat maakte het instituut maandag bekend (pdf). Eerder ging Aumacon nog uit van ongeveer 415 duizend nieuwe verkopen.

Lees ook op Business Insider

Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann kampt de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland al langer met fikse tegenspoed en zijn de oorzaken voor de vraaguitval structureel van aard. “De rol die de auto in ons leven speelt, is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden. Een typisch Nederlands verschijnsel, zo lijkt het”, stelde Dickmann maandag.

Als voorbeeld gaf de marktkenner dat er in België drie luxe automerken, zogeheten premiummerken, in de top 10 van meest verkochte auto’s staan. “In Nederland geen. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s”, aldus Dickmann.

Lees ook

Autoverkoop dit jaar naar historisch dieptepunt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl