• John de Mol en Facebook begraven de strijdbijl over de valse bitcoinadvertenties met De Mol die steeds op het socialemediaplatform opdoken.
  • Eerder wilde De Mol Facebook via de rechter dwingen maatregelen te nemen tegen de oplichterspraktijken. Hij kreeg gelijk, maar Facebook ging in beroep.
  • In de schikking die de twee partijen nu hebben getroffen is afgesproken dat Facebook nepadvertenties met De Mol tegenhoudt.

Mediatycoon John de Mol heeft een schikking getroffen met Facebook. De Mol had het socialmediabedrijf voor de rechter gesleept omdat oplichters zijn naam en foto’s gebruikten in bitcoinadvertenties op Facebook.

Door de “minnelijke regeling” is de rechtszaak nu van de baan, laten Facebook en De Mols bedrijf Talpa Network weten in een gezamenlijke verklaring. Eerder kreeg De Mol gelijk dat Facebook maatregelen moest nemen tegen de valse reclames met zijn beeltenis en naam, maar Facebook ging in beroep tegen die uitspraak.

Beide partijen melden nu dat Facebook nieuwe nepadvertenties met De Mol heeft voorkomen door gebruik van technologie. Dat was ook een eis van de mediaondernemer. Ook hebben De Mol en Facebook overeenstemming bereikt over een procedure die moet worden gevolgd wanneer toch weer valse reclames met hem opduiken.

In de advertenties riep De Mol mensen zogenaamd op om te investeren in bitcoins. Dat gebeurde ook met de namen en afbeeldingen van andere bekende Nederlanders.

Zo waren presentatoren Matthijs van Nieuwkerk, Eva Jinek, Jort Kelder en Humberto Tan te zien in valse bitcoinadvertenties, net als zanger Marco Borsato, rapper Ali B. en actrice Carice van Houten.

Of Facebook voor hen dezelfde procedure hanteert als voor John de Mol, wil het bedrijf niet zeggen.

Lees ook: