Jitse Groen was in 1999 op een familiefeestje in een klein dorp in Nederland. De aanwezigen wilden eten bestellen, maar dat was niet mogelijk. Geen enkel restaurant bezorgde eten op die locatie.

Daar ontstond het idee voor Thuisbezorgd.nl. Als 21-jarige student richtte Groen het bedrijf op, dat uitgroeide tot de grootste eetbestelsite van Nederland. Nu, zestien jaar later, is Thuisbezorgd.nl een internationaal merk, dat onder de naam Takeaway.com in elf landen actief is.

En Takeaway.com is sinds vrijdag beursgenoteerd. Kassa voor Groen!

Kort na de opening noteerde het aandeel zo’n 3 procent hoger. De introductieprijs van het aandeel was 23 euro. Bij de koers van 23,64 euro is Takeaway.com net iets meer dan één miljard euro waard.

Het bedrijf van Groen heeft na de beursgang 43,2 miljoen aandelen uitstaan. Groen houdt zelf een belang van 35,7 procent, dat vrijdagochtend een waarde had van 374 miljoen euro.

Groen verkocht ook een klein deel van zijn belang, circa 270 duizend aandelen, zo valt af te leiden uit de rapportage van Takeaway.com. Dat leverde ruim 6 miljoen euro op. In totaal is Groen daarmee ongeveer 380 miljoen euro waard.

Groeien om te overleven

Het verhaal van Takeaway.com is een klassiek online groeiverhaal. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen leidende posities in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen en wil vooral investeren om hard verder te groeien.

Lees ook op Business Insider

Takeaway.com wil de opbrengst van de beursgang gebruiken om verder te investeren in de markten waar ze sterke posities heeft, nieuwe markten te verkennen en schulden af te lossen die bij de recente overname van Just Eat in de Benelux zijn aangegaan.

De worst die ondernemer Groen beleggers voorhoudt is het model dat Amazon-oprichter Jeff Bezos heeft gehanteerd: eerste investeren in groei zodat dominante marktposities worden gezekerd, daarna komt de winst.

Tegenover platform Brookz voor bedrijfsovernames formuleerde Groen het afgelopen juni zo: ‘‘Nu al zijn er vier echt grote partijen. Op z’n best zijn het er over drie jaar nog steeds vier. Of wijzelf daartoe behoren? Wij zitten in de aanvalsmodus.”

Omzet groeit hard, maar verliesgevend

Takeaway.com leed in 2015 een verlies van bijna 20 miljoen euro en in de eerste helft van dit jaar was dat 11,5 miljoen euro.

Tegelijk groeit de omzet hard. In de eerste helft van dit jaar zette Takeaway.com ruim 50 miljoen euro om, tegen 35 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Als het bedrijf dit jaar een jaaromzet van 100 miljoen euro haalt, betalen beleggers ongeveer 10 keer de omzet voor het aandeel Takeaway.com

Dat het bedrijf netto verlies maakt heeft vooral te maken met de forse marketingkosten, die in de eerste helft van dit jaar uitkwamen op ruim 35 miljoen euro.

Voor de komende jaren spiegelt de uitbater van online bezorgdiensten voor eten beleggers een gemiddelde groei van het aantal bestellingen per jaar van 30 procent. Dit percentage geldt voor de periode van 2015 tot en met 2018.

In de eerste helft van dit jaar noteerde Takeaway.com ruim 22 miljoen bestellingen, tegen bijna 16 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet moet na 2016 harder blijven groeien dan het aantal bestellingen, dus gemiddeld méér dan 30 procent per jaar.

Duitsland rode cijfers

Takeaway.com werd opgericht in 2000 en is in negen Europese landen actief. In totaal bestelden klanten vorig jaar zo’n 34 miljoen maaltijden ter waarde van bij elkaar 651 miljoen euro via de websites van het bedrijf.

Met name in Duitsland drukken hoge marketingskosten het bedrijf nog diep in de rode cijfers. “Wij richten ons op de massa”, aldus topman Groen eerder tegenover persbureau ANP. “We gaan er vanuit dat iedereen wel minstens één keer per jaar een maaltijd bestelt. Maar om iedereen te bereiken heb je wel televisiereclame en grote billboards nodig.”

Daarom blijven de marketingkosten voorlopig toenemen. Dat geldt zeker voor Duitsland, waar de omslag naar online eten bestellen later is begonnen dan bijvoorbeeld in Nederland. Daar valt dus nog veel te winnen voor het bedrijf. “Wij zijn daar nu al de grootste speler, maar behalen in eigen land nog altijd meer omzet”, aldus Groen.

Nederland winstgevend

Momenteel lijdt Takeaway.com een operationeel verlies vóór afschrijvingen – de zogenoemde EBITDA was ruim 8 miljoen euro negatief in de eerste helft van dit jaar. Dit kengetal moet voor “zowel Duitsland als het hele bedrijf” binnen twee tot drie jaar positief zijn.

Kijk je naar de historische uitsplitsing dan blijkt dat de EBITDA in Nederland in de eerste helft van dit jaar ruim 16 miljoen euro positief was, in Duitsland bijna 18 miljoen euro negatief en in de overige landen 6,6 miljoen euro negatief.

Takwaway.com wil dus wel operationeel winst gaan maken, maar belooft beleggers voorlopig onderaan de streep nog geen positief resultaat. Het bedrijf keert in de nabije toekomst geen dividend uit.