Succes is niet altijd te plannen, al is Disney er een meester in. Het brengt
films uit met bestaande of nieuwe namen, van Mickey Mouse tot Alice in
Wonderland. Vervolgens verkoopt het tientallen andere producten rondom die
themafiguren: merchandising in jargon.
Maar in Japan ging het andersom, schrijft de New
York Times . Een paar jaar geleden begon DisneySea, een themapark van
het concern, met de verkoop van een simpele teddybeer, met het silhouette
van Mickey Mouse op z’n voetzolen. De knuffel vloog de souvenirwinkel uit.
Geen verhaal
Eén probleempje: het beest kwam in geen enkel Disneyverhaal voor. Geen nood:
Disney schreef Duffy, zoals de beer werd gedoopt, in een Mickey
Mouseverhaal: Duffy is gemaakt door Minnie, zodat Mickey voortaan een maatje
heeft als-ie op pad is.
De Japanners vinden het al lang best. Japanse vrijgezelle meisjes –
twintigers, dertigers – zijn helemaal gek van het beest. Hij loopt nu als
mascotte rond over het park en gaat voortdurend met bezoeksters op de foto.
Die vinden het geen bezwaar om daar soms twee uur voor te wachten.
Merchandising
Behalve hem kun je allerlei accessoires van hem kopen. Zij het beperkt: de
artikelen zijn zo populair dat je er maar drie per persoon mag aanschaffen.
Duffy maakt nu 40 procent van de merchandisingomzet uit bij Disney Sea, net
iets minder dan Mickey Mouse himself.
Disney, inmiddels bekomen van de verbijstering, rook een markt. Duffy wordt nu
ook geïntroduceerd in de Amerikaanse themaparken in Florida en Californië.
De verwachtingen zijn hooggespannen. Een Disney-manager: "Mensen zullen
gek op hem worden, ze gaan hem omhelzen en ze willen thuis met hem gaan
knuffelen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl