De Japanse marktleider Toyota Motor zag de productie de afgelopen maand
wereldwijd afnemen tot 626.745 auto’s. Dat is in vergelijking met dezelfde
maand een jaar eerder, een daling van 15,5 procent. Voornaamste oorzaak is
de krimpende vraag in Noord-Amerika en Europa. Maar ook Japanners stonden
afgelopen maand niet te springen om een nieuwe Toyota.
In juli leek de Japanse automarkt nog nergens problemen mee te hebben. Ondanks
de economische malaise was de productie nog op peil en nam zelfs iets toe.
Dit had vooral te maken met het feit dat in die periode veel kleinere en
zuinigere modellen werden gekocht.
De Japanse autoproducenten waren zo slim geweest in te spelen op deze vraag en
ontwikkelden binnen afzienbare tijd de gevraagde types. Honda produceerde in
juli zelfs meer personenauto’s dan vrachtwagens. Voornamelijk dankzij de
populariteit van de kleinere vierwielers. De fabrikant bouwde een fabriek in
India en zag in juli de vraag in China toenemen met 42 procent.
Die stijgende Chinese vraag naar Honda zette in augustus door. Maar de
productie in de Verenigde Staten daalde met 10,2 procent. In totaal leverde
het bedrijf hier 4,8 procent in, en kwam uit op 295.541 auto’s.
De Amerikaanse productie van Nissan Motor daalde in augustus met bijna een
kwart, terwijl in China en andere regio’s wel meer exemplaren van de band
rolden. Wereldwijd was Nissan goed voor 252.609 auto’s, een afname van 5,5
procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.
Mitsubishi leverde afgelopen maand 17,1 procent van de productie in. Die
partij kwam daarmee uit op 90.987 auto's.
Mazda wist de trend te doorbreken. De fabrikant kon afgelopen maand de
productie verhogen, als gevolg van de ontwikkeling van nieuwe modellen.
Wereldwijd nam de productie met 4,1 procent toe tot 97.242 exemplaren.
Voor de nabije toekomst kunnen opkomende markten uitkomst bieden. Zo denkt Honda
de daling ongedaan te kunnen maken, dankzij de toenemende vraag uit landen
als China en Rusland. Hierdoor wordt de autoproducent minder afhankelijk van
de vraag uit de VS, waar Honda tot nu toe globaal een derde van zijn winst
uit haalt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl